PlusAlbumrecensie

Zonder dat klotevirus zou Dool, met Ryanne van Dorst, een festivalhit zijn geweest

Pop Dool Summerland (Prophecy)

De neiging is groot de groepsnaam in het Engels uit te spreken, maar Dool betekent in die taal niets. Op zijn Nederlands dus graag; de naam komt van dolen ofwel dwalen. Met het drie jaar geleden verschenen debuutalbum Here Now, There Then vestigde de groep haar naam in metalkringen. Met de nu uitgebrachte opvolger Summerland zou Dool, zonder daarvoor concessies te doen, ook aanhang kunnen verwerven buiten kringen van strenggelovigen.

Sterkste troef van Dool is zangeres en gitariste Ryanne van Dorst. Van Dorst houdt haar tv-werk strikt gescheiden van haar muzikale activiteiten en is op de hoes van Summerland niet te zien. Alleen op het tekstvel staat haar naam. Met sonore stem zingt ze in de negen tracks op de plaat teksten waarin de hel, bloed, vuur en messen voorkomen – precies zoals dat hoort in het genre.

Muzikaal veroorlooft de groep zich meer vrijheid. Lekker logge en zwaar vervormde gitaren zetten de toon, maar binnen de metal van Dool wordt zo nu en dan ook verwezen naar new wave van de donkerdere soort. Flink psychedelisch wordt de muziek soms ook en een enkele keer verwisselt J.B. van der Wal zijn bas­gitaar voor de sax dan wel darbuka en horen we metal met een sterk oosters accent. Zonder dat klotevirus zou Dool deze zomer een geheide festivalhit zijn geweest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden