Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Steeds meer Nederlanders doen op zondag boodschappen. In de drie grote steden - Amsterdam, Rotterdam en Den Haag - behaalden supermarkten vorig jaar 6,87 procent van de omzet op zondag. In 2007 was dat nog maar 1,66 procent.

De zondagse omzet van Nederlandse supers nam vorig jaar met een vijfde toe. Beeld anp

Dat blijkt uit onderzoek waarvan GfK de resultaten vrijdag heeft gepubliceerd. Ruim twee derde van alle Nederlandse huishoudens (67,5 procent) maakte afgelopen jaar gebruik van de zondagsopenstelling van supermarkten, tegen 62,6 procent in 2014.

De zondagse omzet van supermarkten nam in 2015 met ruim een vijfde toe tot 1,4 miljard euro. Dat is goed voor 4,2 procent van de totale supermarktomzet, tegen 3,5 procent een jaar eerder.

Westen en zuiden
Sinds 2008 zit het aandeel van de zondag in de lift, en loopt het belang van de vrijdag en zaterdag gestaag terug. Die twee dagen zijn samen wel nog altijd goed voor 42,6 procent van de totale verkopen.

Jonge alleenstaanden en tweeverdieners gaan het vaakst op zondag naar de supermarkt, gepensioneerden stukken minder. Verder heeft de zondag in het westen en zuiden van het land een veel groter aandeel in de totale omzet dan in het noorden en oosten.

Januari
GfK publiceerde ook de omzetcijfers over januari (week 1 t/m 4). Daarin bleven de supermarktverkopen nagenoeg stabiel op 2,6 miljard euro. Er werden 2 procent meer kassabonnen uitgedraaid, maar het gemiddelde bedrag lag 1,9 procent lager op 22,03 euro.

Vorig jaar kregen de januariverkopen in de supermarkten een extra zetje in de rug omdat oud en nieuw in week 1 viel. De afgelopen jaarwisseling viel in week 53 van 2015. Zonder die verschuiving zou volgens GfK sprake zijn geweest van 0,6 procent omzetgroei.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden