Zoeken op Facebook vernieuwd: in één klik dat meisje uit de kroeg

Door mister Facebook himself Mark Zuckerberg omschreven als één van de drie pilaren van de sociale netwerksite: Graph Search, de nieuwe zoekfunctie van Facebook. (De andere pilaren: timeline en newsfeed.) Zuckerberg presenteerde de nieuwe functie vandaag op een veelbezochte en met geruchten omgeven persconferentie. Het vernieuwende aan de functie is dat die geheel gericht is op ieders eigen interesses en vriendennetwerken. Iedere zoekopdracht levert een gerangschikt overzicht van vrienden op die dezelfde interesse delen.

Het logo van Facebook reflecteert in de zonnebril van een vrouw die browst op een iPadBeeld ANP

Graph Search geeft geen reeks links maar geeft antwoorden, zei Zuckerberg tijdens zijn presentatie. Wil je bijvoorbeeld weten wie van je vrienden in San Francisco wonen, dan kan je als opdracht geven: 'Who are my friends in San Francisco?' Of als je een vriend zoekt om een specifieke film mee te kijken, kan je zoeken op: 'My friends who like Harry Potter and Star Wars.'

Ook kun je met de nieuwe zoekfunctie na het uitgaan nog sneller dat meisje of die jongen terugvinden die je in kroeg had ontmoet. De opdracht 'Mensen die Chris heten en vrienden zijn met X' levert het profiel van Chris uit de kroeg op.

Ook het vinden van specifieke foto's van je vrienden wordt gemakkelijker. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op foto's van voor een bepaalde datum, of gerangschikt naar het aantal likes.

Mensen, foto's, plekken en interesses
Het zoeken in Graph Search is in de eerste versie onderverdeeld in vier categorieën: mensen, foto's, plekken en interesses. Vooral het zoeken in het eigen vriendennetwerk wordt een stuk gemakkelijker, maar ook buiten de eigen kring zijn interessante dingen te vinden. Bijvoorbeeld: tv-shows geliked door tv-producers; of: restaurants geliked door koks in opleiding.

De beta-versie van Graph Search wordt in beperkte oplage vandaag verspreid. Geïnteresseerden kunnen zich hier aanmelden voor de wachtlijst. Voordat Graph Search voor iedereen beschikbaar is, zal Facebook haar gebruikers waarschuwen om te controleren wat zij wel en niet willen delen met anderen. Volgens Zuckerberg is de privacy gewaarborgd en gaat de nieuwe zoekfunctie geen nieuwe persoonlijke informatie publiek maken die in de oude zoekfunctie niet te vinden was.

Facebook werkt samen met Bing, de zoekmachine van Microsoft. Als Graph Search geen antwoord heeft, verschijnen er zoekresultaten van Bing. Vanwege privacyregels verkoos Facebook Bing boven Google. Op de vraag wat Google fout doet, kreeg Zuckerberg een rood hoofd en zat even verlegen om een antwoord, schrijft tech-site Mashable. Uiteindelijk gaf hij als voorbeeld dat een foto die op facebook wordt verwijderd, meteen overal verwijderd moet zijn. Daarover kon geen overeenstemming gevonden worden met Google.

Facebook probeert door middel van nieuwe toevoegingen meer gebruikers te trekken. Dat zorgt potentieel voor meer advertenties, wat de angst van beleggers moet wegnemen dat het sociale netwerk geen geld kan verdienen. Daarnaast zou het meer delen van ervaringen over bepaalde activiteiten of bedrijven via Facebook ook gunstig voor deze bedrijven kunnen uitpakken, wat eveneens tot meer advertentie-inkomsten zou kunnen leiden.

De aandelenhandel toonde zich dinsdag echter niet geheel overtuigd van de nieuwe zoekmogelijkheid. Het aandeel Facebook ging 2,7 procent omlaag. Facebook had al lang van tevoren aangekondigd dat er dinsdag een nieuwe onhulling zou worden gedaan. Daarop volgden speculaties die varieerden van een eigen Facebooktelefoon tot een volledige internetzoekmachine.

Zie hier de eigen presentatie van Facebook en lees hier het liveblog van tech-site Mashable.

Facebook-oprichter Mark ZuckerbergBeeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden