Plus

Zo ziet de A10 van de toekomst eruit

Architecten broeden op de A10 van de toekomst. Voor West bedachten ze een 'bijenkorf', voor Oost een 'boulevaart'.

Een van de hubs bij Lelylaan, zoals bedacht door UNStudio. Het is een van de ontwerpen in Snelweg x stad. Het vandaag verschenen boek is een initiatief van TU Delft en branchevereni­ging BNA Beeld UNStudio

De A10 knelt als een broekriem tijdens het kerstdiner. De stad groeit en de ringweg wordt hoe langer hoe meer een hinderlijke barrière. Maar het vooruitzicht dat ons wagenpark op den duur radicaal anders wordt - elektrisch, zelfsturend, deelauto's - geeft ook nieuwe kansen.

"Het is nu toch een beetje de achterkant van de stad," zegt architect Ben van Berkel. "Misschien kunnen we er weer een voorkant van maken."

Voor het woensdag verschenen boek Snelweg x Stad tekende zijn bureau UNStudio een reusachtig soort bijenkorf langs de A10 ter hoogte van de Lelylaan. Met elf van dit soort 'hubs', gigantische overstappunten voor deelauto, trein, metro en zelfsturende elektrische busjes, speelt de auto straks nog maar een bijrol in het verkeer de stad in.

Meteen wordt de bijna spreekwoordelijke scheidslijn geslecht tussen Amsterdam 'binnen de ring' en de wijken daarbuiten.

"Ik denk dat het veel goed kan doen voor de stad," zegt Van Berkel, die onder meer bekend is van de Rotterdamse Erasmusbrug en het fonkelnieuwe station van Arnhem.

Hij houdt het zelfs voor mogelijk dat de ringweg beduidend smaller wordt. "Kijk naar de Wibautstraat, die heeft zoveel meer allure gekregen. Waarom zou dat met de ring niet kunnen?"

Meebewegende vangrail
Nu rijdt nog veel lokaal verkeer op de ring. Uitlaatgassen en geluidsoverlast maken de omgeving niet erg aantrekkelijk voor woningen en onder kantoren is veel leegstand. Maar alles wordt anders, voorziet UNStudio, met fluisterstil asfalt en schone auto's die zelf hun weg vinden over 'fluïde' weghelften, gescheiden door een met de verkeersdrukte meebewegende vangrail in de middenberm.

Zo'n hub is straks ook het brandpunt voor nieuwe hoogbouw, winkels, restaurants en vrijetijdsbesteding. Tegelijk is het in de visie van UNStudio de autostalling voor Amsterdammers die niet meer per se een eigen auto willen. Alle elektrische deelauto's samen vormen er één 'superbatterij' die wordt ingepast in de groene stroomvoorziening.

"De gemeente zei: kan het ook onder de grond? Maar wij vinden: laat het zien. Dan geeft de hub ook richting aan de omgeving."

Dat is ook de relevantie die hij ziet voor de korte termijn. Want nieuwbouw langs uitvalswegen in Noord of de Sluisbuurt op Zeeburgereiland kan misschien ook wel zo'n centrale uitvalsbasis gebruiken. "Dat is waar ze deze studie voor kunnen gebruiken: ter oriëntatie op de manier waarop je straks de stad van de toekomst binnenkomt."

Zijn collega's van Next Architects noemen vooral de groei van de stad in de richting van de ring waarschijnlijk. Veel gebieden die de gemeente heeft aangewezen voor de bouw van 50.000 woningen liggen al in de 'ringzone', schrijven de architecten in hun ontwerp voor de Gooiseweg.

"Het is een van de weinige plekken waar nog ruimte is," zegt Marijn Schenk. Ook al omdat de stad er grenst aan Diemen en OuderAmstel zijn de ring en de Gooiseweg nu enorme barrières.

Verlaging Gooiseweg
Tegelijk zorgt lokaal verkeer met veel opritten kort na elkaar voor files op de A10, volgens Schenk. Doorgaand verkeer zou eigen, ondergrondse rijbanen moeten krijgen. "Het gebeurt al in Amstelveen, bij Gaasperdam en de Zuidas. Terwijl het op deze plek meer oplevert."

Dat geeft weer ruimte voor woningen en een fijnmazig wegennet dat het gebied samenhang geeft. Als de Gooiseweg nog wordt verlaagd en plaats biedt aan een tramlijn naar Zuidoost, gaat de door de A10 'abrupt afgesneden' Weespertrekvaart in het landschap weer de eerste viool spelen. Vandaar de naam: Boulevaart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden