Plus

Zo ziet de A'dam Toren eruit

Nog drie maanden en dan gaat hij open: de A'dam Toren. Het Amsterdamse ontwerpbureau Tank geeft alvast een rondleiding. 'Een chique visgraatvloer clasht hier straks met de betonnen wand.'

Beeld Jasper Juinen

Tommy Kleerekoper (43) is heel even de weg kwijt in het ontwerp. Sinds zijn ontwerpbureau Tank anderhalf jaar geleden de klus binnensleepte om het interieur van een groot deel van de A'dam Toren ontwerpen, kent hij de plattegronden uit zijn hoofd. Maar nu, midden in de kern van wat ooit het hoofdkantoor van Shell was, kan hij geen deur vinden.

Nog maar weinig in het pand lijkt op de indrukwekkende artist's impressions die hij eerder heeft laten zien. Het beton dat overal in het ontwerp terugkomt, is wel al prominent aanwezig, maar er zijn nog veel meer onafgewerkte gipswanden. Het trappenhuis bestaat nog uit geïmproviseerde houten trappen en overal liggen isolatiematerialen, buizen en pijpen. Voor de deursparingen zitten grote, houten platen die de toegang belemmeren - vandaar dat Kleerekoper even moet zoeken naar een ingang voor de zestiende verdieping.

Maar als die is gevonden, staan we plots in een grote kale ruimte, waarbij je aandacht meteen naar het fenomenale uitzicht wordt getrokken. Je hebt uitzicht over het hele IJ en kijkt zo het Noordzeekanaal in. Schepen varen onderlangs, in West draaien de bouwkranen. Je ziet de grachten, de torens en de kantoren. De grote letters 'Amsterdam' op het nieuwe dak van het Centraal Station zijn vanaf deze hoogte gezien opeens functioneel -als een plaatsnaam onder aan een ansichtkaart. "Wij kunnen het van binnen nog zo mooi maken," zegt Kleerekoper. "Maar iedereen kijkt straks toch vooral naar buiten."

In mei moet de toren open gaan, maar omdat de bouw nog volop bezig is, kunnen de interieurontwerpers nog niet aan de slag. Kleerekoper heeft echter precies voor ogen hoe het er straks uit komt te zien. "De ruimte blijft rauw, maar daarin maken we wel een mooie, verzorgde laag. Een chique visgraatvloer clasht hier straks met de betonnen wand. Het is oud en nieuw tegelijk. De materialen die worden gebruikt, grijpen terug naar het industriële verleden van Noord. Dus houten latjes, rauw staal en veel beton. Het is poëtisch met goedkope materialen, maar toch ook punk."

Wat hij daar precies mee bedoelt, wordt duidelijk bij het ene interieurstuk dat al wel is ingebouwd: de wenteltrap die van de zestiende naar de achttiende verdieping loopt. Die is opgebouwd uit duizenden laagjes goedkope multiplex. "Als je dat helemaal van meranti gaat maken, wordt het zo overdreven allemaal. Nu is het romantisch en nuchter tegelijk," zegt Sanne Schenk (42), de andere managing partner van Tank.

Zo komt The Loft eruit te zien, op de zestiende verdieping. Beeld TANK Interior Design

Bono en Madonna
Kleerekoper en Schenk leerden elkaar eind jaren negentig kennen toen ze achter de bar stonden in Café Meander in de Voetboogstraat. Samen begonnen ze een bedrijfje dat flyers maakte voor vele kroegen en clubs in de stad. Met de opdracht de club van Hotel Arena in te richten maakten ze de stap naar interieurontwerp. Schenk: "Toen dachten we: dit is het. Het was te gek dat er opeens een dimensie bijkwam en dat je door je ontwerp kon lopen."

Al snel verzorgden ze met hun bureau IDing de inrichting van verschillende Amsterdamse horeca. Van Brix in de Wolvenstraat en NAP op IJburg tot Zurich op het Mercatorplein en Lola's in de Kerkstraat. Drie jaar geleden veranderde IDing in Tank, waarmee Kleerekoper en Schenk zich naast horeca ook op creatieve kantoren en exclusieve woningen richten. Zo zijn de schetsen voor een inrichting van het luxueuze penthouse van 1440 vierkante meter dat op de Pontsteiger moeten komen, en dat onlangs voor miljoenen werd verkocht aan horecaondernemer Won Yip, ook van de hand van Tank.

In de A'dam Toren begint de wenteltrap in wat misschien wel het mooiste deel van de toren belooft te worden: The Loft. Een van de problemen van de oude toren Overhoeks - die in 1966 werd ontworpen door Arthur Staal - is dat de plafonds vrij laag zijn, maar voor The Loft is een deel van de zestiende en zeventiende verdieping samengetrokken. Het is de ruimte achter de zes gigantische ramen - van zes bij drie meter - die zo in het oog springen als je vanuit de centrumkant naar de toren kijkt. Het is nu nog een en al beton, maar over een paar maanden moet dit een stijlvolle evenementenlocatie zijn voor een bruiloft, vergadering of feest. Maar The Loft is ontworpen met de gedachte dat het óók een plek moet zijn waar Bono of Madonna zich thuisvoelt bij een bezoek aan Amsterdam. Kleerekoper: "Het is een huiskamer met een vleugje rock-'n-roll. En als ze willen, gaan ze via de wenteltrap naar de members club om wat te drinken."

Op de achttiende verdieping komt namelijk A'dam&Co, een netwerkclub - alleen op uitnodiging - voor een selecte groep ondernemers uit de creatieve sector. Leden hebben 24 uur per dag toegang tot hun eigen loft met dakterras. Om te werken, netwerken of te feesten. De verdieping daarboven is een publieke ruimte: daar komt Moon, het restaurant dat in twee uurtjes om zijn as draait.

Het waren drie losse opdrachten - The Loft, de members club en het restaurant - waar Tank in eerste instantie plannen voor maakte. In juni 2014 stonden de aandeelhouders van de toren onverwachts op de stoep met een fles champagne: Tank had alle drie de pitches gewonnen. Kleerekooper: "Van alle dingen die we wilden doen met Tank, stond dit op nummer één. Het is echt een dream come true." Schenk: "Dit zijn ook onze roots. Het begon voor ons met de flyers, het uitgaan en de muziek. De toren is het boegbeeld van die wereld."

Voor de inrichting werkt Tank nauw samen met de opdrachtgevers, ondernemers Sander Groet, Hans Brouwer, Duncan Stutterheim en projectontwikkelaar Lingotto (zie kader). Schenk: "We blijven elkaar inspireren."

24 uursvergunning

- De A'dam Toren werd in 2012 gekocht door Duncan Stutterheim (ID&T), Sander Groet (Club Air), Hans Brouwer (MassiveMusic) en projectontwikkelaar Lingotto.
- De afgelopen jaren werd de toren volledig gestript en kreeg die nieuwe gevelelementen. De kroon op de toren werd vervangen door een groter exemplaar, waarmee de toren nu 85 meter hoog is.
- De letters van A'dam staan voor Amsterdam Dance And Music. De toren moet de thuisbasis worden van bedrijven in de muziek- en dance-industrie. Grote bedrijven als gitaarfabrikant Gibson, MassiveMusic en ID&T vestigen zich in de toren, maar er zijn ook twee verdiepingen gereserveerd voor kleinere bedrijven en nieuw talent.
- Naast de kantoren, de club in de kelder, het observatieplatform, de evenementenruimte, de members club en meerdere restaurants komt er ook een hotel met 110 kamers in de toren: Sir Adam. De toren krijgt een 24 uursvergunning.

Beeld Eva Plevier

Kelderclub
In de loop van het ontwerpproces werd de samenwerking steeds hechter en kreeg Tank de opdracht om nog meer verdiepingen te ontwerpen. Inmiddels neemt het bureau elf van de tweeëntwintig verdiepingen voor zijn rekening. Helemaal boven in de kroon komt de Lookout en M'Adam: een observatieplatform en een café. Beneden maakt Tank de Sky lobby & shop, de plek waar toeristen een kaartje kunnen kopen voor het observatieplatform - er worden zo'n 3000 bezoekers per dag verwacht. In de kelder komt een club voor 900 man: Shelter, de enige overgebleven verwijzing naar Shell, de oude eigenaar van de toren. Ook richt Tank de twee verdiepingen in waar de muziekbedrijven MassiveMusic en Gibson zich vestigen.

Hoe dat er allemaal uit komt te zien, wordt pas over een paar maanden zichtbaar. De bouwvakkers zijn nu nog druk bezig met het casco. Op een werkplaats in Noord wordt alles voorbereid, zodat straks het hele interieur er in weinig tijd in kan worden gezet. Het is dan ook een beetje 'designen-on-the-go', zoals Kleerekoper en Schenk het noemen. Als ze door de kale ruimte lopen, zien ze overal hoekjes waar ze nog een oplossing voor moeten bedenken. Dan blijkt dat een mooie betonnen muur toch opeens onderbroken is door een dichtgemetselde oude deursparing. Kleerekoper: "Het wordt de komende drie maanden heftig. Maar ik kijk ernaar uit. Het is een van de leukste fases, want dan begint het onder je vingers te ontstaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden