Zo zeker is bouw van de NZ-lijn niet

Volgens de planning is de metro in 2017 klaar. Foto GPD Beeld
Volgens de planning is de metro in 2017 klaar. Foto GPD

AMSTERDAM - Als alles meezit, ligt de Noord/Zuidlijn er in 2016, denkt de commissie-Veerman. Maar het kan ook zomaar 2019 worden, met alle (financiële) gevolgen van dien.

Vanavond stemt de Amsterdamse gemeenteraad in met het advies van ex-minister Cees Veerman om de metrolijn te voltooien. De meeste partijen vinden het een overtuigend rapport. Toch zijn er kanttekeningen te maken:

* Veerman stelt 'met een zekerheidsniveau van 95 procent' dat de metrolijn voor 3,1 miljard euro kan worden afgebouwd - een half miljard meer dan geraamd. Veerman reserveert het extra geld voor problemen bij het boren van de metrotunnel tussen het Centraal Station en het Europaplein in Amsterdam-Zuid. De gemeente wil niet zeggen hoe het bedrag precies is opgebouwd, omdat aannemers daarvan zouden kunnen profiteren.

Veerman laat onvermeld dat een grote serie contracten over 'Transporttechniek en Afbouw' pas eind dit jaar wordt aanbesteed. Daarvoor is volgens ingewijden circa 260 miljoen beschikbaar (het budget is onlangs met dertig procent verhoogd). De gemeente wil het bedrag niet bevestigen en spreekt alleen van 'een realistische en robuuste begroting'. Maar als de aanbesteding tegenvalt lopen de kosten verder op. Daar staat tegenover dat een deel van de 500 miljoen aan 'risicoreservering' tot een meevaller kan leiden als het boren probleemloos verloopt.

* Adviesbureau Horvat & Partners waarschuwde eind 2008 voor gebrekkige samenwerking in het gemeentelijke apparaat. Projectbureau Noord/Zuidlijn concentreert zich op het bouwen van de metrolijn, een andere ambtelijke organisatie (Amsys) op de benodigde metrotreinen en beveiligingssystemen. De raakvlakken tussen de twee waren niet goed uitgewerkt. Veerman vraagt er ook aandacht voor, maar soortgelijke aanmaningen hadden in het verleden weinig effect. Het kan leiden tot misverstanden, uitstel en dus oplopende kosten.

* Volgens de planning is de metro in 2017 klaar. Op Veermans advies onderzoekt wethouder Hans Gerson de optie om niet alleen vanaf CS te boren, maar ook vanaf Zuid, waardoor 2016 als einddatum haalbaar is.

Gersons voorganger Tjeerd Herrema liet in 2007 nagaan of alleen vanaf Zuid kon worden geboord, om de kans op een slechte start te verkleinen. Bij CS belandt de boor direct onder het natte Damrak, nummer één in de risicotop 10 van de gemeente. Als het dan misgaat, ontstaat grote commotie. In Zuid is minder risico. Maar Herrema kreeg een negatief advies. Boren vanaf Zuid vergt een nieuwe vergunning. Dat is tijdrovend. En hoe langer alles duurt, hoe hoger de kosten.

Mogelijk gelden de bezwaren nu minder, omdat andere werkzaamheden aan de metrolijn daar vrijwel klaar zijn. In september volgt uitsluitsel.

* Veerman maant de gemeente niet moeilijk te doen met vergunningen en tempo te maken. Dat staat op gespannen voet met rapporten van de ombudsman over de verzakkingen bij de Vijzelgracht. Daaruit blijkt dat de vergunningverlener (de Dienst Milieu en Bouwtoezicht) onvoldoende tegenspel bood aan het projectbureau en de aannemer. De dienst moet beter controleren. Dat betekent mogelijk langere vergunningsprocedures.

* De gemeente denkt niet dat een milieuvergunning nodig is voor het gebruik van vriesinstallaties bij de stations Rokin en Vijzelgracht. Vindt de rechter dat ook? Zo niet, dan leiden bezwaarprocedures tot forse vertraging.

* De kans bestaat dat brandwerend materiaal moet worden aangebracht in de tunnelbuizen. Gevolg: negen maanden vertraging. (BAS SOETENHORST)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden