Zo verdient de gemeente 170 miljoen euro aan parkeren

Er werd minder bekeurd, maar vorig jaar droegen parkeerders 170 miljoen euro bij aan de financiën van Amsterdam. De gemeente zegt dat het gaat om 'regulering' en niet om de centen.

null Beeld Illustratie: Mike Ottink
Beeld Illustratie: Mike Ottink

De toch al gigantische bron van inkomsten die parkeergeld voor de gemeente is, is nu nog groter geworden. Vorig jaar kwam een recordbedrag van bijna 170 miljoen euro binnen, tegen dik 160 miljoen in 2013. Dat is bijna een half miljoen euro per dag. Ruim een kwart van al het parkeergeld in Nederland wordt betaald in Amsterdam.

Doordat parkeerbeheerder Cition goedkoper werkt dan een jaar geleden, vallen de kosten ook nog twintig miljoen lager uit. Hoeveel Amsterdam precies overhoudt, is niet bekend: Cition doet uit concurrentieoverwegingen geen uitspraken over het bedrag dat het krijgt voor zijn diensten.

De parkeeropbrengsten vloeien in het mobiliteitsfonds, waarvan het geld wordt besteed op het gebied van parkeren en openbare ruimte. Een deel komt terecht bij de wijkaanpak. Over de besteding ontstond vorig jaar beroering, toen toenmalige PvdA-wethouder Pieter Hilhorst liet doorschemeren dat hij het zou willen gebruiken voor onderwijs, werkgelegenheid en betaalbare huurwoningen.

Pakkans
Opvallend is dat er steeds minder boetes worden uitgeschreven. Volgens directeur Jørgen Weekers van de parkeerbeheerder komt dit doordat automobilisten steeds vaker betalen nu de pakkans is toegenomen. 'Men neemt het risico niet meer.'

Met de invoering van kentekenparkeren, in juli 2013, is het voor Cition eenvoudiger geworden geparkeerde auto's te controleren. De scanauto's brengen veel sneller alle geparkeerde voertuigen in een straat in kaart. De situatie ter plekke wordt daarna bevestigd door medewerkers op scooters. In 2014 werden op die manier bijna dertig miljoen kentekens gescand.

Hoewel het aantal naheffingen hoog blijft, daalde het van ruim 408.000 in 2013 naar ruim 366.000 in het afgelopen jaar. De inkomsten uit naheffingen daalden daarmee van bijna negentien miljoen euro naar iets meer dan vijftien miljoen.

Tariefverhoging
Dat er toch meer parkeergeld wordt geïnd, komt vooral voor rekening van bezoekers die op straat betalen: dat bedrag steeg van 112 miljoen naar 118 miljoen euro. De inkomsten uit parkeervergunningen stegen naar bijna 36 miljoen. De stijging van 1,4 miljoen euro (vier procent) is vooral het gevolg van de verhogingen van de tarieven in Centrum en West.

Volgens wethouder Pieter Litjens (Verkeer) kan er door de digitalisering meer worden gecontroleerd. 'Hierdoor heeft het betaald parkeren een maximaal regulerend effect,' schrijft hij aan de gemeenteraad. Hij zegt ervan uit te gaan dat het aantal controles in 2015 verder wordt opgevoerd.

Amsterdam stelt de inkomsten uit parkeergelden niet te beschouwen als een melkkoe, maar als een instrument om het verkeer te sturen en de bereikbaarheid te verbeteren.

Cition is met de gemeente in gesprek over de aanpak van bestuurders die hun auto buiten de parkeervakken hebben neergezet. Weekers: 'Mensen begrijpen niet dat wij niet in actie mogen komen als een busje dubbelgeparkeerd staat. Wij treden daar ook graag tegen op. Daarover zijn we in gesprek met de gemeente.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden