Plus

Zo pakt Amsterdam overlast op de grachten aan

De gemeente grijpt behoorlijk in bij zowel de pleziervaart als de rondvaartbranche, om orde op de grachten te brengen. Ook wordt varen steeds duurder.

Vooral 's avonds is de overlast van alle bootjes op het water groot voor de omwonenden. Beeld Shutterstock

1. Nieuw rondvaartbeleid, alweer?

Alweer ja. Sinds 2013 is de gemeente bezig om de markt op het water om te vormen. Dit moet onder druk van Europese regelgeving, want de Amsterdamse branche was voorheen niet toegankelijk voor nieuwe toetreders. Het nieuwe beleid om de markt maar helemaal open te gooien, strandde in 2017 bij de Raad van State.

Wethouder Sharon Dijksma (Water) heeft een tussenvorm bedacht. Ze beperkt de commerciële vloot rondvaartboten tot maximaal 550, tachtig meer dan er nu rondvaren. Dit moet de Europese bezwaren wegnemen.

Tegelijkertijd houdt zij hiermee grip op de groei, want op sommige plekken in de grachtengordel is aangetoond dat het aantal vaarbewegingen tegen de grenzen aanloopt.

De verruiming van het huidige plafond biedt ook ruimte voor de groep illegale schippers, die nog geen vergunning hebben, om hun rondvaarten op legale wijze voort te zetten. Het nieuwe stelsel gaat in per 2022.

Beeld anp

2. Waarom wordt ook de pleziervaart aangepakt?

Omdat de stad eindelijk inziet dat de twee niet los van elkaar kunnen worden gereguleerd, zoals de rondvaartschippers altijd hebben gezegd. Op drukke dagen is de verdeling op het water 50/50. Naast de rondvaartboten varen er 7000 plezierbootjes door Amsterdam. Die zorgen vooral op de grachten in de binnenstad en bij de Amstel voor veel geluidsoverlast voor bewoners.

Via een 'nachtsluiting', een vaarverbod tussen 23.00 en 07.00 uur, probeert de stad in ieder geval de nachtrust van Amsterdammers in het centrum te garanderen.

Ook zullen reders waarschijnlijk een horecavergunning moeten aanvragen om aan boord alcohol te mogen schenken. Dit moet de 'booze cruises' tegengaan, vaartochtjes waarop ongelimiteerd mag worden gedronken. Ook wil Dijksma dat plezierschippers een vaarcertificaat gaan halen voordat ze het water op gaan.

3. Wat gebeurt er met de onbemande verhuur, zoals de waterfietsen?

Die worden weggestuurd bij de drukke stukken, omdat deze vaartuigen zonder schipper veel vaker betrokken zijn bij ongelukken dan andere bootjes.

De stad kijkt of er aparte rondjes door de stad te bedenken zijn voor deze vaartuigen, weg van de commerciële en pleziervaart. Ook wordt nagedacht over aparte zones voor kanoërs en roeiers, omwille van de veiligheid.

Het aantal personen dat op een plezierbootje mag varen wordt beperkt tot twaalf, exclusief schipper. Beeld anp

4. Er varen bijna 300 illegale schippers door de grachten. Hoe worden zij aangepakt?

Dijksma probeert de illegale verhuur van sloepen aan te pakken door een vrij simpele maatregel: ze beperkt het aantal personen dat op een plezierbootje mag varen tot twaalf, exclusief schipper.

Dat vereenvoudigt de handhaving: elk schip dat meer mensen aan boord heeft, moet dus in bezit zijn van een vergunning. De doorgaande vaarroutes in Amsterdam zijn hiervan uitgezonderd.

Volgens Dijksma sluit dit maximum aan bij landelijke regelgeving. Daarnaast belooft de wethouder veel strengere handhaving door die bevoegdheid weg te halen bij Waternet en weer zelf te gaan uitvoeren.

5. En de kosten?

Al die ambtenaren die aan de orde op het water werken, kosten veel geld. Daarom kondigt Dijksma aan dat de leges voor de pleziervaart vanaf 2020 verdubbelen. Een bootje in de grachten wordt daarmee fors duurder. Ook de rondvaartbranche zal mogelijk meer moeten betalen voor een nieuwe vergunning, maar dan wel pas per 2022.

6. Gaat de rechter er dit keer wel mee akkoord?

Dat is de vraag, Dijksma geeft geen garanties. "Dit schitterende erfgoed midden in onze stad krijgt niet altijd de liefde en aandacht die het verdient. Met dit nieuwe beleid willen we daarin verandering brengen," zegt Dijksma haar voorgangers na. "We willen de overlast terugdringen en de rust een beetje terugbrengen."

De Raad van State en andere rechters hebben inmiddels al zo vaak gevonnist over het vaarbeleid dat de (on)mogelijkheden inmiddels wel duidelijk zouden moeten zijn. De inspraaktermijn loopt tot eind januari 2019.

Lees ook: Rondvaartensoap: de beste stuurlui staan aan wal

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden