Plus

Zo laat je mensen de portemonnee trekken tijdens Koningsdag

Vergeet op de vrijmarkt het koekhappen en schminken, laat de oude meuk los, en ga voor het echte geld. Experts geven gouden tips.

Een goede verkoopplek is druk, maar niet zo druk dat mensen niet kunnen stoppen. Beeld Berlinda van Dam, Hollandse Hoogte

Voor de vierde keer speelt Louisa Slort (11) op Koningsdag viool. Vivaldi, maar ook kinderliedjes, totdat haar vingers pijn doen. Ze speelt best goed, vindt ze, en ze weet precies waar ze het voor doet. Ze wil een piano kopen, vorig jaar haalde ze 170 euro op. Maar vooral: ze vindt het leuk.

Elke Koningsdag proberen duizenden volwassenen en kinderen een extra zakcentje te verdienen. Ondernemers voor een dag, die geld hopen te vangen voor hun oude meuk, door kunstwerkjes op gezichten te schminken of toneelstukjes op te voeren.

Centrumbewoners verhuren hun wc, eigenaren hun boot en snelle jongens verkopen bier - zich altijd bewust van mogelijk naderende handhavers. Uw meuk is natuurlijk het mooist, uw bier het koudst en de schmink extreem allergeenvrij, maar dat zeggen ze aan de overkant ook.

Vondelpark
Hoe krijgt u mensen zo gek om op Koningsdag voor u de portemonnee te trekken?

Succesvolle Amsterdamse ondernemers en experts helpen u op weg. Eerst maar even de vrijmarktregels. Bouwsels als een podium of reclamemaken door bijvoorbeeld te flyeren: het mag allemaal niet.

Tussen zes uur in de ochtend en acht uur in de avond is het Vondelpark echt alleen voor kinderen. Vlees, vis of zuivel verkopen? Mag niet. Fris mag wel, mits verpakt in blik of plastic. Alcohol? Nee, evenmin mag u levende dieren verkopen.

Goed begin
Met dit in het achterhoofd geldt ook hier volgens de experts dat een goed begin het halve werk is: kies een goede plek voor uw handel of performance.

Al bent u nu natuurlijk aan de late kant. U had al weken geleden 's ochtends voor het krieken van de dag met tape en stoepkrijt naar uw favoriete plekje moeten gaan om 'bezet' op de stoep te kalken. Het plekje waar ook de buurman al het hele jaar op zit te azen en waar genoeg mensen komen voor een goede omzet, én waar u tegelijkertijd uit de wind en in het zonnetje kunt staan. Dát is nou een goed begin.

Wat precies de goede plek is? Die heeft genoeg aanloop voor de verkoop, maar is niet zo druk dat mensen voorbijlopen, zegt retaildeskundige Cor Molenaar. "Meestal zijn dat de plekken in het begin of aan het eind van een straat of looproute. Daar val je het meeste op."

"Het allerbelangrijkste is vervolgens dat mensen bij jou stoppen. Een nostalgisch of antiek voorwerp kan daarbij van pas komen, maar ook iets ludieks. Stopt er iemand, dan volgen er meer. En dan ga je een praatje maken. Vertel een verhaal, praat maar, over alles. Het maakt niet uit. Het is niet gauw te gek."

Onderhandelen
Verkijk je vooral niet op het belang van de gunfactor, zegt Molenaar. Kleine kinderen en dieren komen hierbij van pas. "Mensen die lachen zijn vrolijk en vrolijke mensen kopen meer."

Dan is er nog de geldkwestie. Hoeveel kun je vragen voor een paar afgedragen gympies? Molenaar: "Mensen verwachten dat het goedkoop is, maar voor iets unieks kun je best wat meer vragen. En laat ruimte voor onderhandeling. Geef mensen maar het gevoel dat ze korting krijgen."

Ook Diederick Schnitger van woonwinkel Loods 5 heeft een tip voor kinderen - al komt die veel volwassenen vast ook van pas: "Oefen het onderhandelen van tevoren, zodat je die euro ook echt krijgt. Zorg dat je stoepje is geveegd en dat je niet al je geld meteen weer uitgeeft."

Eyecatchers
"Het allerbelangrijkste is dat je er een feestje van maakt," zegt Nichon Glerum van de IJhallen in Noord, de grootste vlooienmarkt van Europa. "Dat merken mensen en impulskopers kunnen daar gevoelig voor zijn." Het is vooral belangrijk dat je opvalt, zegt ze.

Het creëren van een gezellig sfeertje helpt, 'of zet een masker op', maar een leuke kraam misstaat zeker niet. "Met vlaggetjes bijvoorbeeld. Zet de stoep niet te vol.

Eyecatchers trekken mensen, dus zet die niet allemaal tegelijk neer, maar verspreid over de dag." Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk, zegt Glerum: "Draag laagjes en neem een pot thee mee. Dan blijft het ook leuk."

Een vrouw is vroeg op weg met een boodschappenkar vol met spullen om te verkopen op de vrijmarkt in Amsterdam tijdens Koningsdag. Beeld anp

Oranje poeder
Won Yip, Amsterdamse horecatycoon, zag het volksfeest in zijn stad veranderen: "Vroeger was het relaxter." Maar wat moeten mensen die zich desondanks in de vrijmarktgekte storten? "Verstand op nul en gaan, dat is wat je nog kunt doen tijdens de dag die is uitgegroeid tot een commercieel festijn. Je kunt wel met je frietpannetje op straat gaan zitten, maar je bent kansloos naast al die professionele kramen. Om bij jou iets te kopen, moeten ze je wel heel erg leuk vinden."

"Drank verkoopt altijd goed, maar mag niet, de wc kun je verhuren, maar word je daar blij van? Oranje slingers en petjes doen het heel aardig, maar dat hebben heel veel mensen van buitenaf ook ontdekt."

Er zit volgens hem maar één ding op: flink investeren. "Met alleen spijkerpoepen red je het niet meer, dat is voor de hobbyisten."

En wat voor handeltje bedenkt een creatieve ondernemer dan voor een dagje vrijmarkt? Joep Verbunt, die de supermarktdisco en de bubbelbadbioscoop bedacht, hoeft niet lang na te denken. Zeker niet nu de weersverwachting voor morgen bar en boos is. "Ik zou oranje poeder verkopen, zoals op het Indiase Holi-festival, voor een oranje sneeuwballengevecht op het Museumplein."

Investering
Maar zo origineel hoeft het volgens hem helemaal niet: "Een vriend van me had eens een hotdogkraam. Hotdogs gingen als warme broodjes." Niet zo chic, maar zeker winstgevend: in de aanloop naar Koningsdag een heleboel plekken bezet houden, om ze op de dag zelf te verhuren. Verbunt: "Een prijskaartje onder het woord 'bezet'."

Komt u tot de conclusie dat het de investering niet waard is, schrikt het weerbericht u af of zijn alle goede plekken al weg? Doe dan zoals Yip zou doen. Ga met een kratje bier op uw balkon zitten: kost weinig, maar levert u persoonlijk misschien wel de hoogste winst op.

Zo vroeg mogelijk komen, is soms de juiste strategie. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden