Plus

Zo krijg je je geld terug na een vertraagde vlucht

Een vliegticket is zo geboekt. Maar wat nou als de vlucht flink is vertraagd door drukte op de luchthaven? Je hebt vaak recht op schadevergoeding, al moet je wel stug volhouden.

Beeld Vijselaar en Sixma

Je pakt het vliegtuig naar de zon, maar zit vanwege een vertraging nog een paar uur langer op Schiphol.

Geen pretje, zeker niet met kinderen bij je en de drukte en wachtrijen om je heen. Of je vliegt door een annulering een dag later terug, waardoor je thuis de eerste afspraken mist. Weg ­vakantiestemming.

De kans is groot dat je recht hebt op schadevergoeding. Die is voor vertraagde en geannuleerde vluchten wettelijk vastgelegd en wel in verordening 261/2004 van het Europees Parlement. Wat zijn de belangrijkste afspraken over compensatie?

Wanneer heb je recht op een vergoeding?
Je kunt een vergoeding claimen voor elke vlucht die vanuit een EU-land, en voor elke vlucht van een Europese maatschappij die aankomt in een EU-land.

Voorwaarde is wel dat je niet tijdig van de vertraging of annulering op de hoogte bent gebracht. Heb je minstens twee weken voor vertrek van de luchtvaartmaatschappij al bericht gehad, dan vervalt het recht op compensatie.

Kom je met een vertraging van ten minste drie uur aan, dan kun je om schadevergoeding vragen. Loopt de vertraging op tot vijf uur, dan kun je er zelfs voor kiezen om niet meer in te stappen.

In dat geval heb je recht op volledige vergoeding van het ticket en een schadevergoeding voor de vertraging.

Hetzelfde geldt voor een geannuleerde vlucht of bij overboeking. De maatschappij moet je in dat geval de keuze geven tussen terugbetaling of een kosteloze omboeking naar een andere vlucht om de eindbestemming alsnog te bereiken.

Ook krijg je schadevergoeding als die alternatieve vlucht tot vertraging leidt. Kies je voor terugbetaling, dan moet die binnen een week worden gedaan. Ben je al onderweg en bestaat de reis uit meerdere vluchten, dan heb je recht op volledige vergoeding van de tickets én een vlucht terug naar de luchthaven waar de reis begon. Ook mag je rekenen op extra ondersteuning, zoals eten en drinken, een eventuele overnachting en vervoer van en naar het hotel.

Deze vergoedingsregels vervallen als sprake is van overmacht of buitengewone omstandigheden. Dat is bijvoorbeeld aan de orde bij extreem weer, terroristische dreiging, een onaangekondigde staking of vertraging omdat het vliegtuig moest uitwijken voor medische hulp. ­

Onvoorziene technische problemen zijn geen overmacht, dus bij vliegtuigpech heb je recht op schadevergoeding.

Eventuele 'vervolgschade', zoals het missen van een ­afvaart of concert, valt niet onder deze regels. Volgens het Verdrag van Montreal is de vervoerder weliswaar aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit vertraging, maar dat vervalt als de vervoerder redelijkerwijs al het mogelijke heeft gedaan om die schadelijke gevolgen te voorkomen.

In zo'n geval kan een reis- of rechtsbijstandsverzekering wellicht uitkomst bieden om de schade vergoed te krijgen dan wel compensatie te claimen.

Op hoeveel geld mag je rekenen?
Dat hangt af van de afstand van de vlucht en de duur van het oponthoud. Voor vluchten tot 1500 kilometer staat een bedrag van 250 euro, en tussen 1500 en 3500 kilometer is dat 400 euro. In beide gevallen moet er sprake zijn van een vertraging van minstens drie uur.

Voor vluchten langer dan 3500 kilometer bedraagt de vergoeding 300 euro voor een vertraging tussen drie en vier uur, en de maximale 600 euro bij een vertraging langer dan vier uur.

Deze bedragen staan los van de prijs van het vliegticket. Vloog je met een prijsvechter voor een paar tientjes naar Parijs en heb je vier uur zitten wachten, dan heb je nog steeds recht op 250 euro compensatie.

Dezelfde vergoedingen gelden bij een geannuleerde vlucht of overboeking. Wel mogen vliegmaatschappijen de compensatie halveren als er een alternatieve vlucht is aangeboden, waarbij de aankomsttijd niet te veel afwijkt van de originele vlucht.

Wat moet je doen om die vergoeding te krijgen?
Geen enkele maatschappij staat te springen om jouw claim in te willigen, ook al sta je in je recht. Vaak is het een kwestie van stug volhouden.

De eerste stap is zo veel mogelijk informatie verzamelen: het vluchtnummer, de instapkaart(en), boekingsgegevens en bonnetjes, maar ook de volledige gegevens over hoe en wanneer je bent geïnformeerd en welke stappen er zijn genomen.

Beeld Vijselaar en Sixma

Vraag de luchtvaartmaatschappij naar de reden van de vertraging of annulering, zodat je weet of overmacht valt uit te sluiten. De claim dien je in bij de vliegmaatschappij zelf, ook als je de reis via een ander kanaal hebt geboekt. Dat kan via de website of per post.

Wie kan daar eventueel bij helpen?

Op internet wemelt het van de partijen die je willen helpen. Ticketclaim, EUclaim, vlucht-vertraagd.nl - noem maar op. Ze werken in de meeste gevallen op basis van no cure, no pay, maar bij een geslaagde claim draag je wel zo'n 25 tot 30 procent van de vergoeding aan ze af. Plus administratiekosten.

De Consumentenbond is een samenwerking met EUclaim aangegaan: de Vlucht Claim Service. Die geeft gratis advies over je rechten en mogelijkheden, en gaat pas daarna over tot een claim op basis van de no cure, no payregeling. Kijk op consumentenbond.nl/vluchtclaimservice voor de mogelijkheden.

Houd de zaken - en de volledige vergoeding - liefst in ­eigen hand, dan kan je touroperator of reisbureau je wellicht kosteloos helpen een claim in te dienen. En ga na of je in een reis- of rechtsbijstandsverzekering ondersteuning krijgt.

Kom je er met de vliegmaatschappij niet uit, dan kun je bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een klacht indienen. Dat kan met vluchten tot één jaar geleden.

Vindt de ILT de klacht gegrond, dan wordt de vliegmaatschappij daarvan op de hoogte gebracht. In de praktijk gaat die dan alsnog tot compensatie over, omdat de inspectie bij stelselmatige overtreding een boete kan opleggen.

De ILT is evenwel niet bevoegd om voor individuele passagiers compensatie af te dwingen.

Met een gegrond verklaarde klacht kun je terug naar de vliegmaatschappij of kun je naar de kantonrechter om een civiele procedure te beginnen. Daar heb je geen advocaat voor nodig.

Check voordat je je klacht indient wel even op de ILT-website of er al onderzoek is gedaan. Omdat buitengewone omstandigheden voor passagiers lastig zijn vast te stellen, vermeldt de ILT op de website vluchten waar dat voor geldt. Duikt je vlucht daar op, dan zijn er buitengewone omstandigheden vastgesteld en vervalt het recht op compensatie. Zo niet, dan bestaat de kans dat je toch voor die vervelende vertraging kunt worden vergoed.

'Eerst wimpelen ze je af'

Van Martine Bosch (33) werd begin dit jaar de vlucht van Berlijn naar ­Amsterdam geannuleerd, waarop ze een treinkaartje kocht om toch thuis te komen. "Easyjet heeft onkostenformulieren op de website staan. Mij werd verteld dat de annulering op tijd was aangekondigd. Dat was niet zo, waarna we langdurig bleven mailen."

Uiteindelijk werd het treinkaartje ­betaald, bovenop de vergoeding voor het vliegticket. Dat was met een maand nog vrij snel geregeld. Dat het veel langer kan duren, maakte ze eerder al eens mee. "Toen mijn vlucht naar Peru werd geannuleerd, had ik recht op 600 euro compensatie van Iberia vanwege de stevige vertraging van de vervangende vlucht."

"Die claim werd eerst ongegrond verklaard, daarna raakten ze mijn dossier kwijt en vervolgens werd er zelfs opgehangen bij de klantenservice in Spanje. De Inspectie Verkeer en Waterstaat, de voorloper van de ILT, heeft de klacht opnieuw ingediend. Uiteindelijk er een 'hoge uitzondering' gemaakt."

De vergoeding werd exact één jaar na dato uitbetaald. "Ze wimpelen je altijd eerst af, en je krijgt alleen wat vergoed als je vasthoudend bent."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden