Plus

Zo gaat het gebied voor Amsterdam CS eruit zien

Het eerste wat je ziet van de stad is niet bepaald reclame. Het Entreegebied, heet het in ambtelijke termen. Het toegangsgebied gaat de komende jaren op de schop. Zo gaat het eruit zien.

Artist Impression De Entree Beeld Gemeente Amsterdam

Is dít het nou? Je kunt je voorstellen dat bezoekers, de debutanten in elk geval, die Amsterdam CS verlaten en het Stationsplein oplopen hun teleurstelling niet kunnen onderdrukken. Het eerste wat je ziet van de stad is niet bepaald reclame.

Het Entreegebied, heet het in ambtelijke termen. Stationsplein. Prins Hendrikkade. Damrak. Gekrioel. Drukte en lawaai. Rondvaartboten, klingelende trams en slechts een vage notie van de stad die stiekem heel erg leuk zal blijken te zijn. Het zou zo mooi zijn als dit toegangsgebied net een beetje meer zou weggeven van de fijne stad die achter deze chaos schuilgaat.

Dat is in elk geval de ambitie. Tussen station en Rode Loper moet de toegangspoort representatiever worden, en veiliger. Véél minder auto's, meer ruimte voor voetgangers en ook een beetje meer voor fietsers. Minder trams, die op logischer plekken rijden. De bussen en touringcars naar elders.

Achterlangs ondergronds
Nu is het, zoals ambtenaren bevestigen, min of meer 'niet-ingericht gebied'. Niet verzonnen, maar gegroeid tot wat het is: een ratjetoe die de uiterste concentratie vraagt van zijn gebruikers.

Artist Impression De Entree Beeld Gemeente Amsterdam

Het verhaal dat trams in de praktijk geen kant op kunnen omdat ze nu eenmaal vastzitten aan hun rails, is hier niet waar: ze lijken overal álle kanten op te kunnen. Het levert een kleine archipel aan eilandjes op, asfalt waar reizigers even veilig staan.

Maar de meeste onrust op deze plaats wordt veroorzaakt door auto's. Opvallend hard rijden ze dwars door de onoverzichtelijke drukte. Dat gaat dus veranderen. Een 'knip' is veelbesproken, maar nu lijkt het toch een kwestie van tijd te zijn voordat die er is.

Auto's die komen vanaf het Damrak kunnen bij CS straks niet meer linksaf. Wie toch in westelijke richting moet zijn, zal om het station (en achterlangs ondergronds) moeten rijden. Wie van west naar oost wil: idem. Voor CS langs is geen optie meer.

In de slenterstand
Minder auto's dus, maar meer water. Waar nu nog bussen stoppen, tegenover de hotels tussen Damrak en Martelaarsgracht, komt weer water. Dat zal onvermijdelijk meer dan nu het gevoel geven dat het Stationseiland echt een eiland is, aangelegd in het IJ. En in dat water, tenminste 2,5 meter diep, wordt een fietsenkelder aan­gelegd. Capaciteit: zevenduizend fietsen. Enorm dus.

Artist Impression De Entree Beeld Gemeente Amsterdam

Dat met die fietsers wordt vast nog een dingetje, als het eenmaal zover is. Nu houden al die verschillende verkeersdeelnemers elkaar nog een beetje in toom: de onoverzichtelijkheid is dermate groot dat ultieme alertheid essentieel is.

Maar hoe gaat dat als de dreiging van auto's en bussen straks ontbreekt? Als voetgangers bij het verlaten van CS onvermijdelijk in de slenterstand domweg achter elkaar aan sloffen? Het leidt zonder enige twijfel tot meer botsingen wanneer die meute de drukke oost-westfietsverbinding op de Prins Hendrikkade kruist.

Maar voor het beter wordt, wordt het dus slechter - aanmodderen, gedoe en gezeik. Andere routines. Zoeken naar waar de tram nu weer staat. Het is niet anders.

Auto's die vanaf het Damrak komen, mogen straks niet meer linksaf voor Centraal Station Beeld Jorris Verboon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden