Plus

Zijn vliegtickets de nieuwe concertkaartjes?

Vliegtickets dreigen net als concertkaartjes­ te worden. Als de regels voor doorverkoop worden versoepeld, zoals het kabinet overweegt, zullen handelaren zich massaal op koopjes storten om deze duur door te verkopen.

'De handel kan kaartjes zo lang vasthouden tot de behoefte eraan zo groot is dat mensen bereid zijn een hoge prijs te betalen'Beeld Shutterstock

"Dit gaat de verhouding bij de verkoop van vliegtickets verstoren," zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland over een mogelijk vrije verkoop van vliegreizen.

"Straks kunnen handige handelaren beslag leggen op al onze vliegtickets, om deze tegen een hogere prijs door te verkopen. Het enige dat ze hoeven te doen, is met het telefoonboek in de hand namen in te vullen, die later veranderd worden."

Jacht naar tickets
Kreulen waarschuwt: "Het zal promotionele campagnes drastisch veranderen en een duidelijke impact hebben op ons prijsbeleid. Wat het gaat betekenen voor onze prijsacties kan ik nu nog niet te zeggen. Maar dit gaat de verkoop van vliegtickets drastisch verstoren."

Handelaren gaan volgens hem op jacht naar tickets voor de gewildste bestemmingen.

"Paramaribo met Kerstmis of Curaçao in de zomervakantie. Steden waar de Olympische Spelen worden gehouden of waar het Nederlands elftal speelt. Handelaren kunnen kaartjes net zo lang vasthouden tot de behoefte eraan zo groot is dat mensen bereid zijn een hoge prijs te betalen."

Massale woekerhandel
Volgens Mark van der Wal van Tradeyourtrip zal dat allemaal wel meevallen. De site heeft volgens hem sinds de start in januari 'enkele honderden' onwelkome pakketreizen doorverkocht.

Dat is tamelijk eenvoudig, omdat voor pakketreizen met een chartervlucht al een kwart eeuw geleden is geregeld dat de namen op de reispapieren veranderd mogen worden. Daarbij hoeven alleen de administratiekosten afgerekend te worden: 27 euro per persoon.

Maar van massale woekerhandel in charterpakketten is het volgens Van der Wal nooit gekomen. "Wij zijn eigenlijk de eersten die een platform bieden voor het overdragen van reizen, terwijl de regels al sinds 1990 bestaan."

Nooit voor meer doorverkopen
"Wij zijn ook tegen woekerhandel. Ik ben Trade­yourtrip begonnen om consumenten te hélpen, niet om de woekerhandel aan te jagen. Bij ons mag je reizen nooit voor meer doorverkopen dan hun oorspronkelijke prijs."

TUI is tot nu het belangrijkste doelwit van de Amsterdamse start-up. "Wij hebben geen enkel probleem met een organisatie als Tradeyourtrip," zegt Petra Kok van TUI.

"Wanneer een klant zich bij ons meldt met een verzoek, dan vragen wij aan alle betrokken dienstverleners van de reis wat de kosten zijn. Het is dan aan de klant of hij die aanvaardbaar vindt."

Reizen die met de eigen chartermaatschappij TUIfly worden uitgevoerd, worden standaard voor 27 euro omgezet. "Maar voor losse tickets of pakketten met lijnvluchten ligt dat anders."

Oneerlijk
En dat is de reden dat de Consumentenbond zich met de ticketkwestie bemoeit. "We vinden het gewoon oneerlijk dat mensen met een pakketreis de naam voor 27 euro kunnen veranderen maar bij een vliegticket vaak honderden euro's moeten betalen," zegt Joyce Donat.

De Consumentenbond, die zich al jaren boos maakt over de gebrekkige aanpak van woekerhandel bij verkoop van theater- en concertkaartjes, ziet die risico's bij vliegtickets niet. "We zijn niet bang voor woekerhandel in vliegtickets. Het toezicht en de aanpak kunnen gemakkelijk door de luchtvaartmaatschappijen worden gedaan."

"Toezicht is onmogelijk," zegt Kreulen. "Als aanbieder krijg je daar nooit grip op, dat zie je aan concertkaartjes. Als aanbieder van de tickets zijn onze handen gebonden; wij kunnen wettelijk gezien anderen geen verkoopprijzen voorschrijven. Het is gemakkelijk gezegd, maar juridisch en operationeel niet te organiseren."

Een probleem dat niet bestaat
Volgens KLM is aanpassing van de ticketregels een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Reizigers kunnen in noodgevallen altijd vragen om coulance. Zo konden tijdens de zikacrisis reizigers die niet naar getroffen landen wilden reizen, hun ticket kosteloos omboeken.

Ook Easyjet ziet het probleem niet. "Een kleine aanpassing is bij ons altijd mogelijk," zegt directeur William Vet.

"Wij maken ons vooral zorgen dat dit voorstel leidt tot een zwarte markt in tickets waarbij mensen speculeren met onze goedkope tickets. Wij houden onze tarieven laag door de simpele manier waarop we prijzen bepalen. Dat kan hierdoor worden verstoord."

Verzekering
Volgens Kreulen is er al een oplossing: flexibele tickets met minder stringente voorwaarden. "De prijs daarvan kan volledig worden terugbetaald. In geval van een naamswijziging kan er dus gewoon een nieuw ticket gekocht worden, op de nieuwe naam." Alleen: de aanschafprijs daarvan ligt een stuk hoger.

Maar ook de koper van een goedkoop ticket kan zich volgens de KLM-directeur gemakkelijk tegen de gevolgen van een gemiste vliegreis indekken: door een annuleringsverzekering te sluiten.

"Als de passagier niet in staat is het ticket te gebruiken, kan het alleen worden geschrapt. De kosten kan hij terugkrijgen van de verzekering."

Maar volgens Van der Wal van Tradeyourtrip werkt dat niet. "Twee op de vijf boekers hebben geen annuleringsverzekering. En als je wel verzekerd bent, krijg je vaak zo weinig terug dat het gunstiger is de reis door te verkopen.

Twee jaar geleden moest ik een wintersportvakantie cancelen. Ik had al jaren een annuleringsverzekering, maar die keerde niet uit. Ik was 2500 euro kwijt."

814 euro kosten

Een reisje naar Rome, daar heeft een Haarlems stel wel zin in. Dus boeken ze voor 1328,50 euro bij Arke een driedaagse pakketreis naar de Italiaanse hoofdstad. Drie weken voor vertrek verkopen ze de reis echter, via Tradeyourtrip. In een mailtje vraagt de koper Arke om de namen te veranderen.

De reisorganisatie wil dat best doen, maar dan moet wel 814 euro worden afgerekend voor nieuwe tickets. De vliegreis naar Rome wordt immers uitgevoerd met een lijnvlucht van KLM en daarvoor geldt de regeling voor 'in-de-plaatsstelling' bij pakketreizen niet, zoals ook in de voorwaarden staat.

Dat komt Tradeyourtrip regelmatig tegen. Het bedrijf heeft sinds de start in januari naar eigen zeggen 'honderden' klanten geholpen met het doorverkopen van een onwelkome pakketreis, maar loopt even vaak een blauwtje.

De Romeganger stapt naar de Haagse kortgedingrechter. Die erkent dat 'enig onbegrip over de hoogte van de kosten invoelbaar is', maar dat TUI niets te verwijten valt. De KLM-voorwaarden gelden.

Bij een vergelijkbare zaak in Duitsland werd vorige maand door het hoogste Duitse rechtscollege, het Bundesgerichtshof, TUI ook al in het gelijk gesteld. De Haarlemse reiziger laat het er niet bij zitten. Met Tradeyourtrip staat hij begin december weer tegenover TUI, KLM en ANVR bij de rechter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden