Plus PS

Ziehier de klussende man, zoals hij rondloopt in de bouwmarkt

Zelf doen, is het credo van de Nederlandse man, maar de bouwmarkt blijkt niet de natuurlijke habitat van élke klusser. 'Alles in opdracht van het vrouwtje, hè.'

Het klussen is de roeping van de man, de bouwmarkt van 20.000 vierkante meter een mannenparadijs Beeld Mats van Soolingen

"Nee, ik ben ook geen bouwvakker, ik ben architect!" roept Louis Lousberg (61) vanuit de palletstelling waar hij in is geklommen om een zak waterafstotend cementpleister te pakken. "Met de nadruk op géén bouwvakker."

Gisteren was hij hier ook al, maar 1 zak van 25 kilo bleek toch niet genoeg om te gaten in zijn terrasmuur te repareren. Vanaf zijn ietwat ongemakkelijk positie, leunend op de halflege pallet, geeft hij toe dat hij zich heeft verkeken op de klus.

"Een cementklodder op de muur krijgen is niet zo moeilijk, maar man, om het dan echt mooi vlak te krijgen, is een vak."

Klooien
Vanuit de stelling vraagt Lousberg zich hardop af waarom hij eigenlijk aan de klus is begonnen: omdat hij vindt dat hij zoiets ook zelf moet kunnen. Omdat hij hoopt dat de voldoening uiteindelijk zo groot is dat het de kwelling waard is. De zorgvuldig gedoseerde druk van zijn partner over de klussen die thuis nog moeten worden gedaan, speelt ook een rol. En nu heeft hij vakantie en gewoon tijd. En ook al is het soms klooien, dat klooien is ook best leuk.

Hij lijkt zelfs wel een beetje trots te zijn dat hij gewoon, met zijn blote handen, de stelling in is geklommen. Tot hij door een langsrijdende heftruckchauffeur naar beneden wordt gestuurd. Het is echt niet de bedoe­ling dat klanten gaan klimmen.

Hoofdschuddend wordt hij gemaand het voortaan te melden als hij iets van boven nodig heeft. Lousberg mompelt een beetje, maar de zak cementpleister waar hij naar op zoek was, ligt maar mooi in zijn karretje.

Kluswoede
Ziehier de klussende man, zoals ze deze ochtend overal rondlopen in de grootste bouwmarkt van de stad. Er is de man die een eigen kast gaat bouwen, alles heeft uitgetekend, maar in de bouwmarkt nog steeds twijfelt of hij mdf of underlayment zal gebruiken.

Verderop loopt een man al 25 minuten te zoeken naar een houder voor een trapleuning, te eigenwijs om een medewerker ernaar te vragen. En weer iets verderop staat een man die al voor de derde keer binnen 24 uur in de winkel is, omdat hij wakker werd en bedacht dat hij toch beter een sluiting van roestvast staal in plaats van gegalvaniseerd staal kan gebruiken voor het tuinhekproject.

In de stad zijn nogal wat bouwmarkten: acht vestigingen van de Praxis, vier Gamma's en twee Karweifilialen. De concurrentie is groot, met prijzen wordt gestunt en de marges zijn klein. In Nederland daalde het aantal bouwmarkten van 905 vestigingen in 2012 naar 760 vestigingen vorig jaar. De Duitse bouwmarktketen Hornbach ziet nog ruimte genoeg om markt te winnen: in februari werd bij Sloterdijk een vestiging van 20.000 vierkante meter geopend, de grootste bouwmarkt van de stad.

Oerdrift
In de reclames van het bedrijf - herkenbaar aan de kreet 'jippie-jaja-jippie-jippie-jee' aan het eind - wordt de kluswoede van mannen als oerdrift neergezet. Zo rolt in een van de commercials een naakte man zichtbaar genietend van een berg, waarbij hij door bouwmaterialen als stenen en hout glijdt. 'Je leeft. Weet je nog?' verschijnt in beeld. Typisch Hornbach, volgens marketingmanager Maarten Post. "Het is opvallend en aanwezig. Als we iets doen, doen we het goed. Het is krachtig, mannelijk en stoer."

Op zondag staan de mannen voor de deur die er zaterdag ook al waren - ze hebben nog wat nodig Beeld Mats van Soolingen

Het klussen is de roeping van de man, de bouwmarkt van 20.000 vierkante meter een mannenparadijs. "Nou, mannenparadijs... Daarbij denk ik toch aan iets heel anders," zegt Ronald van Es (52) in het pad met tuinpoortbeslag.

Hij is hier niet eens echt uit vrije wil. "Alles in opdracht van het vrouwtje, hè. Als ze thuis eenmaal doorhebben dat je een paar weken vrij bent, moet je aan de slag."

Dat het uiteindelijk de vrouwen zijn die de touwtjes in handen hebben, is een toepasselijk cliché: ook de vestigingsmanager van de Hornbach is een vrouw.

Veilige zone
Nu is het publiek in de bouwmarkt zo divers als het gangpad waar in honderden bakjes met honderden verschillende bouten, schroeven en moeren liggen - van acrylplaatschroef tot zeskantbout. Dus ja, er zijn ook veel vrouwen die klussen. En toch is het voornamelijk een mannenwereld, zegt Monique Jansen, die bij de servicebalie werkt.

"Een beetje haar op je tanden moet je wel hebben, anders sneeuw je onder. Maar als je een beetje ouwe-jongens-krentenbrood doet, is het al snel oké hoor."

Dan heeft ze het vooral over de zzp'ers in de bouwsector, die vaak 's ochtends vroeg spullen komen halen voor de klus van die dag. Ze komen een paar keer week in de bouwmarkt en zijn niet alleen aan hun kleren, maar ook aan hun doelgerichtheid te herkennen. Ze weten precies waar ze moeten zijn; de bouwmarkt is hun magazijn.

Doelloos
Vanachter haar balie ziet Jansen hoe het publiek in de middag verandert. Dan komen de thuisklussers, die niet zelden wat onzeker en doelloos door de paden slenteren. 'Wat gaat u maken?' vragen medewerkers dan (en niet: 'Wat been ut naar op zoek'), zodat ze kunnen helpen met advies. Voor de mannen die eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn is de bouwmarkt een veilige zone: waar ze thuis hebben lopen opscheppen dat ze het zelf wel doen, kunnen ze zich hier kwetsbaar opstellen.

In het weekend is er weer een ander publiek in de bouwmarkt: op zaterdagochtend komen de mannen die aan hun grootse projecten gaan beginnen en in de middag komen de kijkklanten, die uren met tekeningen door de bouwmarkt lopen om plannen te maken. Zondag, als de winkel pas tegen het middaguur opengaat, staan vaak dezelfde mannen van zaterdagochtend ongeduldig te wachten omdat ze nog wat nodig hebben.

En zo klust Nederland zich een slag in de rondte. In de drive-in van de bouwmarkt zijn de broers John (44) en Marco Pol (46) bijvoorbeeld bezig met het inladen van zakken zand. 750 kilo, nodig voor de fundering van een nieuw tuinterras. Elke zomer klussen ze.

Marco laat op zijn telefoon foto's zien van de Ajaxslaapkamer die hij voor zijn zoon heeft gemaakt, inclusief kunstgras en custommade vinylbehang. John vertelt over de schuur van twaalf bij vier meter, die hij vorig jaar in zijn achtertuin neerzette. Nu ergert hij zich eraan dat de kinderen over het nieuwe tuinpad fietsen om bij de schuur te komen. Als het terras klaar is, gaat hij dus ook maar een schuur in de voortuin maken.

"Dat is Nederland," zegt Maarten Post van Hornbach. "We zijn een klusland. We willen alles zelf doen en blijven maar bezig. Er is altijd wel een project te bedenken."

In het weekend is er weer een ander publiek in de bouwmarkt Beeld Mats van Soolingen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden