Plus

Zenuwen tijdens bezoekje van koning in West niet nodig

De Weekend Academie in Bos en Lommer had vrijdag de koning op bezoek. De koning en de leerlingen lieten zien dat zenuwen voor zo'n ontmoeting niet nodig zijn.

Koning Willem Alexander bezocht de Weekend Academie, de winnaar van het Appeltje van Oranje 2017 van het Oranje Fonds.Beeld anp

Nog een laatste tip, zegt een medewerker van de Weekend Academie tegen de vijf tieners die op het punt staan koning Willem-Alexander te ontmoeten: "Gewoon jezelf blijven." Magdaline (13), Bilal (14), Ismaël (13) en de tweeling Lotfi (13) en Choukri (13) wekken niet de indruk iets anders van plan te zijn. De boodschap was misschien beter besteed aan de volwassenen, die ietwat gespannen naar de ingang turen.

De koning komt, en dat is wat.

Even een collage maken
Hij was vrijdag in het hart van Bos en Lommer, en wel bij de Weekend Academie in 't Landhuis. Kinderen uit achterstandswijken krijgen hier huiswerkbegeleiding en beroepsvoorlichting in de hoop dat ze zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Inmiddels zijn er twaalf locaties voor achthonderd kinderen.

Het Oranje Fonds vindt de Weekend Academie zo'n mooi initiatief dat deze het Appeltje van Oranje 2017 in de categorie 'Krachtige kinderen' kreeg toegekend. Behalve 15.000 euro hoort daar een bezoek van de koning bij.

Op tafel liggen stapels tijdschriften en kranten. Een kwartiertje voor binnenkomst van de koning krijgen de kinderen opdracht hun dromen te benoemen, er beeld bij te zoeken, uit te knippen en ook nog even in een collage te plakken. En dat uit de Story en de Linda.

Magdaline wil verloskundige worden en Lotfi wil bij de politie. Dat vindt de koning heel goed. Het lijkt Lotfi leuk om in de wijk te werken, waar je ook nog iets nuttigs doet.

Ismaël is nog geconcentreerd in de weer met zijn toekomstperspectief en een rolletje plakband als de koning plotseling achter hem staat, over zijn schouder meekijkt en voorleest wat hij heeft opgeschreven: 'Over tien jaar een eigen autobedrijf'.

Welke merken? "Mercedes." Waarom staan die er nog niet bij geplakt? "Omdat ik die foto nog niet heb gevonden."

Magdaline wil verloskundige worden en Lotfi wil bij de politie. Dat vindt de koning heel goed.Beeld anp

Foto van Máxima
Aan de muur, drie meter van Willem-Alexander, hangt een foto van zijn vrouw, gemaakt in 2011 bij de opening van het Marcanti College. Niemand wijst hem erop.

De stoet gaat het gebouw door. In warme kamertjes met licht nerveuze mensen en grote archiefkasten leert de koning over het gebrek aan én het belang van rolmodellen. Dat het belangrijk is de horizon te verbreden. Dat je de mores moet kennen om te slagen en dat dit best moeilijk is als je ouders amper Nederlands spreken.

De koning is een meester in het afvuren van open, geïnteresseerde vragen, ook hier op het gladde ijs waar stigmatisering op de loer ligt met elke zin. "Je mist netwerken," zegt Huzefa Ammiwala uit Nieuw-West, vers afgestudeerd aan de TU Delft en nu gastdocent aan de Weekend Academie. "Ik wist ook niet zo goed hoe ik met de professor moest praten." Hoe hij dat dan heeft aangepakt, vraagt Willem-Alexander. "Je moet dus uit je comfortzone om op die professor af te stappen. Ik heb dat toch gedaan. Ik wist dat ik dat contact nodig had om verder te komen."

Op tafel staat zachte, zoete drop.

Als Ammiwala de kinderen tijdens gastcol­leges vertelt dat hij de TU heeft gedaan, zijn ze vaak onder de indruk, vertelt hij de koning. "Dan zeggen ze: 'O ja, echt waar?' Ja, zeg ik dan. Jullie kunnen het ook, ik heb les gehad van dezelfde economieleraar van het Caland­lyceum."

Kinderen uit achterstandswijken krijgen hier huiswerkbegeleiding en beroepsvoorlichting in de hoop dat ze zich zo goed mogelijk ontwikkelen.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden