Zelfs de tractor rukt op in Amsterdam

Miniautootjes, quads, tractoren en supersnelle e-bikes: het aantal 'vreemde' voertuigen neemt toe. Handig voor de gebruikers, maar het kan tot problemen leiden.

Speciale voertuigen in het straatbeeld van Amsterdam.Beeld Rink Hof

In de Warmoesstraat ging het fout voor de tractor van een bouwbedrijf. Vast stond het gevaarte. Vooruit ging niet, achteruit nog net, met passen en meten. Mooie plaatjes leverde het op, maar het toonde ook iets aan, volgens Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. "Je moet als gemeente voorbereid zijn om de vreemdste vormen van vervoer. Niet alles kan, niet alles past."

Om nog even bij die tractor te blijven: hij zou oprukken in het stadsbeeld. Bouwbedrijven proberen met de inzet van tractoren de milieuzones voor vrachtvervoer in binnensteden te omzeilen. Niet dat zich al tractorfiles voordoen in de stad, maar dat kan zomaar gebeuren, zegt Ploos van Amstel. "En de veiligheid is ook nog eens in het geding: tractorchauffeurs zijn vaak niet opgeleid voor het manoeuvreren met zulke gevaartes in de lastige binnenstad."

De tractor is slechts één voorbeeld van een voertuig dat zich langzaam opdringt in de stad, maar dwaal eens een middag door Amsterdam en je komt de vreemdste vogels tegen. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld, toen twee quads over het Damrak reden. Nog geen minuut later passeerden er een bierfiets en daar op de achtergrond rolde juist een kudde segways voorbij. Vlak achter CS was het een komen en gaan van Canta's en aan de overkant van het IJ, langs het Noordhollandsch Kanaal, slenterden twee paarden doodgemoedereerd over het fietspad. Om nog maar niet te praten over de e-bikes, die je tegenwoordig zoveel ziet, dat ze je zo ongeveer niet meer opvallen.

Vroeger, toen was het nog overzichtelijk. Je fietste of je stapte in de auto, je ging te voet of met het openbaar vervoer. Veel meer smaken waren er niet. Maar hoe langer hoe meer doen andere vervoermiddelen hun intrede.

Tussenvormen
Zoals de Birò bijvoorbeeld, het miniautootje dat afgelopen week in Het Parool stond. Een autootje is het, maar ook een beetje een fiets en een brommer: je mag ermee op de rijweg, op het fietspad én op de stoep. Een tussenvorm die het beste van alle vervoerswerelden in zich verenigt.

Maar dat het met zulke tussenvormen ook mis kan gaan, heeft de snorfiets aangetoond. Wat begon als een oplossing voor de Urker vrouwen die door hun klederdracht geen helm op hun mutsje konden dragen, veroverde stormenderhand Nederland, Amsterdam in het bijzonder. Nu telt de stad meer dan vijftigduizend snorfietsen en -scooters die te hard gaan voor het fietspad en te langzaam voor de weg. Vooropgesteld: zo groot zijn de problemen nog niet met de brommobielen, de hoverboards en de tractoren in de stad. Nog lang niet zelfs. Dus rijden ze gewoon nog rond door Amsterdam.

Canta als speeltje
Maar kijk eens naar de Canta's. Oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen die slecht ter been zijn, die kampen met een handicap of gezondheidsklachten. Maar hoe langer hoe meer lijkt de Canta het speeltje te worden van jonge, gezonde mensen. Kijk op Marktplaats en zie hoeveel van deze 'invalideautootjes' worden aangeboden in en vlak rondom de stad.

Toch is er nog geen sprake van een probleem, zegt een woordvoerder van wethouder Pieter Litjens (Verkeer). "Volume speelt een rol, als een probleem klein is moet je het niet groter maken. Wanneer wij constateren dat de verspreiding van een nieuw voertuig tot problemen leidt, dan komen we natuurlijk in actie. Maar ook daarvoor geldt: wij gaan niet over de verkeersregels, dat is het rijk."

'Gevaarlijk'
Maar je moet vooral niet te lang wachten met in actie komen, zegt Ploos van Amstel. "Ondernemers, zoals bijvoorbeeld die van die hippe mini-utootjes, kijken naar kansen. En zie bijvoorbeeld de snelle e-bikes: de speed pedelecs. Binnen no time zit je met zo'n fiets op veertig kilometer per uur. Dat kan hartstikke gevaarlijk zijn."

Ploos van Amstel wil maar zeggen: de wereld verandert razendsnel en veel daarvan speelt zich af in het hart van de stad. Ambtenaren, beleidsmakers moeten niet gaan zitten wachten, niet pas met oplossingen komen op het moment dat de incidenten zich aaneenrijgen. Soms is het nodig om van een mug een olifant te maken."

Beeld Rink Hof
Beeld Rink Hof
Beeld Rink Hof
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden