Plus

Zelfs de politiek kiest voor groeistop Schiphol

Het verzet tegen groei van de luchtvaart heeft de wind nogal mee. Ook in Amsterdam. 'Je haalt het niet meer met een groeiverhaal.'

Beeld anp

Een college van GroenLinks, PvdA, SP, Partij voor de Dieren, Denk en 50Plus: daar dromen Amsterdamse actiegroepen van verontruste Schipholomwonenden stiekem van.

"Plots is er een meerderheid voor een verlengde groeistop van Schiphol," zegt Kees Weijer, voorzitter van Platform Vliegoverlast Amsterdam namens de Amsterdamse actiegroepen van Schipholomwonenden. "Dat heb ik nog niet eerder gezien."

Voor hun Schipholkieswijzer vroegen de actiegroepen de gevestigde orde en nieuwkomers hom of kuit: moet de huidige groeigrens van 500.000 vluchten op Schiphol worden verlengd tot 2030?

Ja, zei die gedroomde raadsmeerderheid. "Zo'n standpunt verwacht je van partijen als GroenLinks en de SP, maar dat nu ook andere partijen er voor uitkomen, is echt nieuw."

Dovemansoren
Jaren al kijkt Weijer omhoog, om op de meest onvoorspelbare tijden vliegtuigen te zien overdenderen boven Amsterdam-Zuid.

Terwijl in het Aldersoverleg afspraken waren gemaakt over de verdeling van vluchten waarbij Amsterdam juist zou worden ontzien. Jarenlang sprak hij voor dovemansoren, ook bij de politiek.

Schiphol was verkiezing na raadsverkiezing slechts een voetnoot in de programma's van de Amsterdamse partijen.

Belangrijk voor de werkgelegenheid en internationale uitstraling, alleen wel eventjes opletten met de herrie en de veiligheid.

Maar daar komt geen partij meer mee weg. Nou ja, eentje dan. De Amsterdamse VVD gaf volgens Weijer geen antwoord.

GroenLinks, SP en de dierenpartij - 'terug naar 300.000 vluchten' - vonden daarentegen de stelling zelfs niet ver genoeg gaan.

De brede instemming verbaast zelfs Weij­er.

"Lelystad heeft veel veranderd. Daar hebben mensen stampij gemaakt en het gesjoemel aangetoond. Dat is in de hele politiek blijven hangen, Lelystad heeft de standpunten van politieke partijen over luchtvaart veranderd. Je haalt het niet meer met een groeiverhaal."

Maar het succesvolle Lelystadverzet, waar een handvol verre buren van de geplande lucht­haven de groeiplannen zodanig wist te ontmantelen dat de opening onlangs opnieuw werd uitgesteld, heeft ook de ingedutte actiegroepen rondom Schiphol wakker gemaakt.

Nivea-verzet ('Niet In Voor- En Achtertuin') loont weer. Dus pleiten de Amsterdamse bewonersgroepen voor een maximum aantal vluchten op de Buitenveldert- en de Oostbaan, waarvan de routes de stad het meeste teisteren.

Verrassender nog is dat alle Amsterdamse politieke partijen de stelling desgevraagd onderschrijven. Nivea heeft ook de politiek bereikt.

Bulderbaan
Een slot op de Buitenveldertbaan ('Bulderbaan') betekent echter meer vluchten vanaf andere banen en meer overlast in de regio, iets wat Weijer onomwonden erkent. "Dit is wel de kieswijzer vóór Amsterdam."

Hij raadt de politiek in andere gemeentes eenzelfde standpunt aan. "Je kunt het niet meer maken de overlast van de ene plek naar elders te verplaatsen, zoals met Lelystad is geprobeerd. Er is maar één oplossing: de luchtvaart in heel Nederland moet dimmen."

Dat de grote besluiten over Schiphol en de luchtvaart niet in de Stopera maar in Den Haag worden genomen, betekent volgens de bewonersvoorman niet dat de lokale kiezer het onderwerp links kunnen laten liggen.

"Amsterdam kan als grootaandeelhouder van Schiphol veel voor elkaar krijgen. Bovendien heeft 'Lelystad' aangetoond dat lokale standpunten ook landelijk een rol kunnen krijgen."

Tip Het Parool

Volg de verkiezingenOp 21 maart goed voorbereid naar de stembus? Like onze Facebookpagina Amsterdam Kiest om niets meer te missen.

Stemadvies nodig? Vul de Kieswijzer van Het Parool in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.