Schuim

'Zelden waren er zo veel tatoeages bijeen in het Concertgebouw'

Schuimverslaggever Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: het vijftienjarig jubileum van Wesly Bronkhorst in het Concertgebouw.

Jubilerend volkszanger Wesly Bronkhorst in duet met dochter Beau Beeld Hans van der Beek

Eén stoel is leeg vanavond. Dat is die van zijn grootste fan, oma Annie, ze is 83 geworden. Haar hart was toch te zwak, ze heeft het net niet meer gered. Maar zo is de lieverd er toch nog een beetje bij.

Volkszanger Wesly Bronkhorst viert zijn vijftienjarig jubileum, in het Concertgebouw nog wel, met familie, vrienden, fans, gastzangers en dus één lege stoel.

Dit wordt, dat weet je nu al, een avond met een lach en een traan.

Ik sluit niet uit dat nooit eerder zoveel tatoeages bijeen waren in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Om me heen hoor ik overal het accent van de imitator/Ajaxfan in Hart van Nederland - maar dan echt.

In een gangpad wordt Patricia Paay werkelijk bedolven onder het flitslicht. Een vrouw die ik niet ken, danst voor Paay heen en weer om het de fotografen lastig te maken, en zo begeeft het gezelschap zich naar de grote zaal.

De grote avond van Wesly kan elk moment beginnen. Het is Wesly is zonder e, inderdaad. Als je het leest, denk je meteen: foutje van pa.

En laat dat ook nog het geval zijn. Ik las het - research - in een Schuim uit 2013, van collega Louis Bollee, waarin vader Leo zegt: 'Mijn foutje. Maar hé: daardoor staat ie wel boven aan op google, hè.'

Schitterend.

Een stem: "Als iemand het verdient, is hij het. Vanavond laat hij zien waarom hij leeft. Amsterdam, laat je horen!"

Maar één ding is zeker: meteen na dit concert rent hij naar de eerste de beste snackbar. Dat weet ik weer dankzij Privé.

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Wes en Beau gaan op een krukje zitten en zingen, heel toepasselijk ook, Waarvoor Ik Leef. Op rij twee zingt vader Leo mee. Wes heeft het duidelijk niet van een vreemde.
Deze avond kan nu al niet meer stuk.

Meteen het tweede nummer al is voor oma Annie; Wesly heeft besloten de avond stevig te beginnen. We hebben bij de ingang allemaal een klein wit lampje gekregen, met een elastiekje voor om de vinger.

Daarmee moeten we allemaal zwaaien, tijdens het nummer Steeds Als Je Me Aankijkt.

"Ik weet zeker dat je er vanavond bij bent. Oma, deze is voor jou!"
We zwaaien.

Een paar nummers later al is het Concertgebouw veranderd in café Bolle Jan, maar dan wat netter gestoffeerd.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat vijftienjarig jubileum Wesly Bronkhorst
Waar Concertgebouw, Concertgebouwplein
Wie Wesly Bronkhorst, Tino Martin, Berget Lewis, Frank Rijkaard, Betty de Groot, Won Yip, Patricia Paay
Wanneer maandag 15 mei, van 20.15 tot 23.30 uur

Drank en spijs **
Sfeer ****
Hans zag eens hoe Wesley chique dames tijdens de lunch in het Amstel aan de polonaise kreeg

Vader Leo en broer Michael. Vader hield het vooraf niet meer van de zenuwen Beeld Hans van der Beek
Phileine en Youp, de kinderen van broer Michael, met de witte lampjes voor oma Annie Beeld Hans van der Beek
Liesbeth van Basten, de partner van San Marco, zaakwaarnemer Perry Overeen en oud-voetballer Frank Rijkaard. Beeld Hans van der Beek
Liefhebbers: Franka Reichardt (eigenaar waterski school) en Pascale Moritz (Cleaning Partners) tijdens Mooiste Van De Klas Beeld Hans van der Beek
Erica Majenburg (thuiszorg): 'Nou, hij vooral.' Ko Majenburg (PTT Post en op de taxi): 'Ja! Ik vind het gewoon super.' Beeld Hans van der Beek

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden