Plus

Zeg Zuckerberg, kun jij Facebook nog wel leiden?

Mark Zuckerberg moet dinsdagavond en woensdag spitsroeden lopen in Washington voor het door­spelen van gebruikersdata. Wat moeten politici hem vragen?

Mark Zuckerberg wordt geëscorteerd door politieofficieren in Capitol Hill voor vooroverleg met juristen over de datalekaffaire.Beeld Michael Reynolds/EPA

1. Vier jaar heeft u dit privacylek geheim­gehouden tot het via een klokkenluider naar buiten kwam. Waarom heeft u toezichthouders en getroffen gebruikers niets verteld?
Facebook beschouwt het privacylek als een interne aangelegenheid. In 2014 ontdekte het bedrijf dat de Britse personality-app 'This is your digital life' tegen betaling persoonlijke details van 270.000 Facebookgebruikers had verzameld en opgeslagen.

Omdat Facebook toentertijd toestond dat derden daarbij ook ongehinderd informatie uit de vriendenlijst van die gebruikers verzamelden, liep de dataoogst in de miljoenen.

Facebook blokkeerde de app en vroeg een jaar later bewijs dat de informatie was vernietigd, maar toen waren de gegevens al doorgespeeld aan Cambridge Analytica, een bedrijf dat op basis van de profielen de Amerikaanse verkiezingen zou hebben beïnvloed.

Vervolgens deed Facebook niks meer. Het bedrijf stond zelfs oogluikend toe dat Cambridge Analytica op basis van de data van gebruikers profielen aanlegde; misschien wel 87 miljoen, moest het bedrijf vorige week erkennen.

2. Weet u zeker dat het bij 87 miljoen getroffen gebruikers blijft? En klopt de bewering dat persoonlijke informatie van alle 2,2 miljard Facebookgebruikers weleens is geoogst?
Facebook weet het simpelweg niet - of zegt het niet te weten. Die 87 miljoen is een aanname: het getal is berekend aan de hand van het gemiddeld aantal vrienden dat gebruikers in 2014 hadden.

Met dezelfde natte vinger is berekend dat 90.000 Nederlanders getroffen kunnen zijn. Facebook zegt geen logboeken te hebben die tot 2014 teruggaan; een onwaarschijnlijke claim omdat het oogsten van big data, om daar tot in de lengte der dagen verbanden mee te kunnen leggen, de basis is van Facebook.

3. U zegt maar steeds dat ú hiervoor verantwoordelijk bent. U spreekt van een 'enorme fout', u kon zich tot voor kort niet voorstellen dat Facebook zou kunnen worden misbruikt. Bent u nog wel de aangewezen persoon om Facebook naar het herstel te leiden?
Zuckerberg is zowel topman, president-commissaris als grootaandeelhouder van Facebook, Met een stemgerechtigd belang van 59,7 procent is hij de enige die zichzelf kan ontslaan.

Zuckerberg verontschuldigt zich nu al elf jaar voor privacyproblemen bij Facebook - alleen nadat deze zijn opgedoken.

En ook deze keer reageert Zuckerberg alleen in algemeenheden en retoriek, maar onthult hij niets tastbaars over het lek, het zwijgen erna of de maatregelen die moeten worden genomen. Ook niet in zijn al vrijgegeven verklaring die hij dinsdagavond zal voorlezen in een commissie van het Amerikaanse Congres.

Pas na de oproep voor de getuigenissen in Washington nam het bedrijf stoere maatregelen. Zo kwamen er flitsend ogende mogelijkheden waarmee gebruikers konden zien - maar niet beïnvloeden - welke data ze deelden en werd net voor het weekend dataverzamelaar AggregateIQ publiekelijk de deur gewezen.

4. Bent u bereid gebruikers te laten bepalen wat ze met en op Facebook willen delen, welke informatie ze aan derden willen uitbesteden en welke advertenties ze te zien krijgen?
Facebook doet schimmig over wie eigenaar is van de gebruikersgegevens, maar de werkelijkheid is simpel: alle informatie, hoe privé en gevoelig ook, is van Facebook. Zodra gebruikers ervoor hebben gekozen informatie te delen, kan deze niet meer worden verwijderd.

Gebruikers krijgen binnenkort de mogelijkheid te zien welke gegevens met derden worden gedeeld - vaak doordat ze daar met hun Facebookaccount hebben ingelogd - en kunnen deze verbinding verbreken.

Maar informatie bij Facebook zelf verwijderen, blijft onmogelijk.

Tenzij je Mark Zuckerberg heet. Die liet oude berichten van hem aan gebruikers ongemerkt uit inboxen verwijderen, iets dat gewone gebruikers nog niet kunnen.

Zonder dataoogst en reclame zou Facebook zijn diensten alleen als abonnementenmodel kunnen laten bestaan. Tot nu is er geen algemeen sociaal netwerk geweest dat met een betaald model succesvol is.

5. U zegt drie jaar nodig te hebben om deze problemen het hoofd te bieden en te voor­komen dat dit nog voorkomt. Waarom zo lang, terwijl u al drie jaar weet dat het mis is?
Facebook kan vandaag nog gebruikers de mogelijkheid geven te bepalen welke informatie ze willen delen, ze in staat stellen oude berichten te verwijderen, het tonen van alle advertenties uit te zetten en het oogsten van gebruiksdata te voorkomen.

Maar uiteindelijk draait het bij Facebook niet om privacy of het vertrouwen van gebruikers, maar om privacy en vertrouwen in een model waarmee Facebook geld kan blijven verdienen en waarbij Mark Zuckerberg aan de macht kan blijven.

90.000

Met de natte vinger is berekend dat 90.000 Nederlanders door het lek getroffen kunnen zijn.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden