Zachte paaltjes moeten fietsen veiliger maken

Het gedrag van Amsterdamse verkeersdeelnemers is zorgwekkend, aldus de gemeente. Hoe kwetsbaarder de verkeersdeelnemers, hoe riskanter ze zich door de stad bewegen. De stad gaat proeven doen met meebewegende paaltjes op fietspaden.

Meegevende paaltjes moeten helpen het aantal fietsongelukken terug te dringen. Beeld William Hoogteyling

Het gedrag van Amsterdamse verkeersdeelnemers is zorgwekkend, aldus de gemeente. Hoe kwetsbaarder de verkeersdeelnemers, hoe riskanter ze zich door de stad bewegen. De stad gaat proeven doen met meebewegende paaltjes op fietspaden.

Volgens onderzoek in het gisteren gepresenteerde Meerjarenplan Verkeersveiligheid van de gemeente wordt er in Amsterdam massaal te hard gereden (snorfietsen en brommers), geen richting aangegeven (fietsers) en slecht uitgekeken bij oversteken en inhalen (fietsers en auto's).

Onveilig
Voetgangers wachten vaker niet dan wel wanneer een verkeerslicht op rood staat, maar ook fietsers en scooterrijders wachten heel vaak niet af tot het licht op groen gaat. Het lijkt erop dat hoe sneller en groter het voertuig is, hoe vaker de bestuurder wacht voor een rood verkeerslicht.
Met name het gedrag van fietsers laat te wensen over, blijkt uit het Meerjarenplan.

Uit een nieuwe methode om het gedrag van verkeersdeelnemers in kaart te brengen, blijkt dat zij veel risico's nemen. Driekwart van de fietsers is wel eens afgeleid door de smartphone en slechts één op de tien verleent voorrang aan voetgangers die oversteken bij een zebrapad. Nog niet de helft van de fietsers heeft verlichting.

Terwijl vooral ouderen en kinderen zich onveilig voelen in het verkeer, vertaalt zich dit niet in veilig fietsgedrag. Deze groepen zijn met name vaak betrokken bij enkelzijdige ongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. In Amsterdam botsen fietsers opvallend vaak tegen paaltjes en stoepranden.

Snorfietsers
De laatste jaren zijn volgens de gemeente veel obstakels op fietspaden weggehaald. Tegelijk met het onderzoek maakte het college gisteren bekend onderzoek te doen naar het gebruik van fietspaaltjes van buigzaam materiaal. Als een fietser met zo'n paaltje in aanraking komt, beweegt het mee en komt de klap veel minder hard aan.

Wethouder Pieter Litjens (Verkeer) zegt dat de gemeente moet blijven inzetten op het gedrag van met name snorfietsers. "Dat kan door handhaving, maar ook door campagnes. Die hebben effect, hoewel je ook ziet dat dat effect vaak snel wegebt."

Het beïnvloeden van gevaarlijk verkeersgedrag is bijzonder ingewikkeld. Zo ging in 2012 de handhavingscampagne Slow Riders van start om snor- en bromfietsers bewuster te maken van hun gedrag. Na de campagne bleken snorfietsen alleen maar harder te zijn gaan rijden.

Eerder deze week werd bekend dat de Stadsregio de komende jaren zes miljoen euro per jaar reserveert voor verkeersveiligheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden