Plus

'Yuppenplan'? Buurt blij met autovrije Noorderdwarsstraat

Als eerste straat in het Centrum is de Noorderdwarsstraat een maand autovrij, op initiatief van de bewoners. In de buurt is men optimistisch, maar online klinkt kritiek: 'Ik had niet gedacht dat het zó gevoelig zou zijn.'

Buren treffen elkaar bij de picknicktafels in de Noorderdwarsstraat Beeld Dingena Mol

Als een jongetje van een jaar of drie zonder te kijken de straat op rent is dat in het centrum van Amsterdam doorgaans reden tot grote schrik bij de ouders. Maar zondagmiddag in de Noorder-dwarsstraat maakt het niet uit, als een jongetje van een jaar of drie in Spidermanpak van tussen de picknicktafels de rijweg op springt. De ouders hoeven niet op te letten: een auto zal niet voorbijkomen.

Op initiatief van buurtbewoonster Jasmijn Andringa (38), eigenaresse van een communicatiebureau, is de Noorderdwarsstraat vier weken lang volledig autovrij: aan het begin en einde van de straat tussen de Noorderstraat en de Prinsengracht staan afzettingen waar enkel fietsers en voetgangers nog langs komen.

Felle kritiek online
Daarmee is de Noorderdwarsstraat de eerste zogenoemde leefstraat in het Centrum van Amsterdam. Eerder gaf de gemeente al toestemming om straten in West om te vormen tot leefstraat, waar kinderen mogen spelen en buurtbewoners elkaar ontmoeten.

Initiatiefneemster Andringa, die zelf in de straat woont: "Het doel is om alle buren dichter bij elkaar te brengen. Het was enkel bedacht om iets leuks voor de buurt te doen. Ik had niet gedacht dat het zó gevoelig zou zijn."

Andringa doelt op de felle kritiek die haar initiatief kreeg online met reacties, die deels anoniem waren geplaatst. Daarin werd het plan 'een typisch yuppenplan' genoemd. Andringa moest met haar kinderen maar naar het park, zo stond er, 'en val je andere buren niet lastig.'

Anderen vrezen dat het in de omliggende straten tot opstoppingen zal komen, omdat ook taxi's nu een andere route moeten nemen. Ook steekt het buurtbewoners dat de beslissing over het plan zonder overleg met de andere straten is genomen, zo valt er te lezen.

Andringa is niet vooraf de buurt ingegaan om haar buren voor te lichten over het plan, geeft ze toe, al hebben wel alle bewoners uit de Noorder­dwarsstraat moeten tekenen. De gemeente moet elke aanvraag voor een leefstraat goedkeuren, waarbij wordt gekeken naar de gevolgen voor de bereikbaarheid en de parkeergelegenheid.

Klein en stil straatje
Wat dat betreft is de Noorderdwarsstraat vrijwel uniek: het straatje is klein en stil. Maar in de online kritiek klinkt door dat men de gevolgen vreest als meer bewoners van het overbelaste centrum hun straat autovrij willen maken.

Jani van Loghem (46), cosmetisch arts en de echtgenoot van Jasmijn Andringa meent dat de discussie betekent dat mensen bang zijn voor verandering. "Het overgrote deel van de gemeenschappelijke ruimte in de stad is ingericht op het gebruik van de auto. Is dat iets wat we normaal moeten vinden?"

Een rondgang door de buurt levert geen boze buurtbewoners op. Integendeel, de meeste van hen vinden de autovrije leefstraat een prima experiment. Maarten Bruinsma, die een stukje verderop in de stad woont: "Er rijden hier toch alleen maar taxi's en bezorgers van eten door de straat. Ik vind de leefstraat een opbouwend initiatief, dat niet is gericht tegen autogebruik. Ze rennen toch niet met spandoeken achter de auto's aan?"

Puzzelen om weg te vinden
Aan de picknicktafels die op straat staan, waar een handvol buurtbewoners bij elkaar is, wordt de discussie over de leefstraat eveneens gevoerd.

Buurvrouw Hetty Caron is 74 jaar oud maar nog altijd actief als makelaar. Ze zou liever zien dat de straat enkel in het weekend wordt afgesloten. "Ik moet nu al de avond voordat ik met klanten naar een huis rij puzzelen om mijn weg te vinden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden