'Yuppen houden van Holleeder-scooter'

AMSTERDAM - Terwijl sommige merken beroemde personen inzetten om hun product te promoten, is de naam van de vrijdag veroordeelde crimineel Willem Holleeder onbedoeld verbonden aan het populaire Italiaanse scootermerk Vespa.

Een van de bekendste foto's van Holleeder is die waarop hij op een zwarte Vespa met groot windscherm rijdt. Sinds het publiceren van de foto weet een scooterdealer wat een klant bedoelt als hij vraagt naar de 'Holleeder-scooter'. Ook op de advertentiesite Marktplaats wemelt het van mensen die zoeken naar deze Holleeder-scooter of er een in de aanbieding hebben.

Volgens academisch trendwatcher Ingeborg Bruinewoud van het bureau Science of the Time is de scooter in kwestie vooral populair onder Amsterdamse yuppen die ze 'jong geld' noemt. ''PC Hooft-typetjes die geld hebben of pretenderen geld te hebben en met krijtstreeppak op de scooter zitten. Als ze niet aan het werk zijn, dragen ze vrijetijdskleding, maar altijd iets met een merkje'', aldus Bruinewoud.

Volgens de trendwatcher is er een simpele verklaring voor de populariteit van de scooter waar de Amsterdamse crimineel zich op voortbewoog. ''Die man krijgt constant de aandacht. Aandacht is aantrekkelijk.''

Om te zeggen dat Willem Holleeder voor deze mensen een rolmodel is, gaat volgens Bruinewoud te ver. ''Iemand die veroordeeld is tot negen jaar cel, is natuurlijk niet echt 'cool'. '' Wel kleeft dankzij Holleeder een bepaald imago aan de scooter waar volgens Bruinewoud alleen mannen op vallen. ''Hij is een 'bad guy', het heeft toch iets stoers'', aldus de trendwatcher.

Het gerechtshof veroordeelde Willem Holleeder vrijdag tot negen jaar cel wegens afpersing en witwassen. De associatie met een crimineel heeft het Italiaanse scootermerk geen slecht gedaan. Van een negatieve merklading is volgens Bruinewoud geen sprake, eerder van gratis reclame. Wel verwacht ze dat de belangstelling ook snel weer zal wegebben. (ANP)

Volgens academisch trendwatcher Ingeborg Bruinewoud is de 'Holleeder-scooter' vooral populair onder Amsterdamse yuppen. Foto ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden