YouTube is belangrijk nieuwskanaal geworden

Videowebsite Youtube heeft zichzelf ontwikkeld tot een belangrijk nieuwsplatform. Dat concluderen onderzoekers van het Pew Research Center in een vandaag gepubliceerde studie.

Thomas van der Kolk
null Beeld

Het onderzoeksinstituut noemt de aardbeving en tsunami die Japan op 11 maart 20011 trof als voorbeeld. De twintig meest bekeken nieuwsfilmpjes op YouTube in de week na die ramp, trokken in totaal 96 miljoen kijkers wereldwijd. Het grootste deel van deze video's betrof beelden van ooggetuigen en slachtoffers van de tsunami. Veel van die filmpjes waren door officiële nieuwssites ge-embed bij de berichtgeving over de ramp.

Het populairste filmpje over dit onderwerp betrof beelden van een bewakingscamera op de luchthaven van Sendai.

Zoekterm
In vijf van de vijftien onderzochte maanden (in 2011 en het begin van 2012) was de meestgebruikte zoekterm van de maand op YouTube nieuwsgerelateerd, zo maken de onderzoekers op uit cijfermateriaal van YouTube zelf. YouTube is van Amerikaanse makelij, maar 70 procent van de bezoekers komt van elders. De top-3 van meest bekeken nieuwsonderwerpen gaat dan ook niet over de Verenigde Staten. Na de tsunami in Japan (5 procent van alle onderzochte video's) gaat het om de Russische presidentsverkiezingen (ook ongeveer 5 procent) en de onrust in het Midden-Oosten (4 procent).

De meest populaire officiële nieuwsorganisaties op YouTube zijn het internationale Russische meertalige netwerk Russia Today, dat wordt gesteund door de Russische overheid, en de conservatieve Amerikaanse nieuwsorganisatie Fox News.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden