Plus

YouTube en de strijd tegen fakenews: 'Alles controleren is niet mogelijk'

Videoplatform YouTube was een anarchistische amateursite met korrelige thuisvideo's, waarop alles kon. Tweede man Robert Kyncl beseft dat in de vrijheid ook een gevaar schuilt: fake news.

Robert KynclBeeld Pim Ras

In Nederland is Robert Kyncl onbekend, in zijn geboorteland Tsjechië wordt YouTubes tweede man constant aangesproken. "Ze zijn best trots, iedereen wil wat van me," vertelt hij tijdens een kort verblijf in Amsterdam. Kyncl heeft dan ook een aansprekende loopbaan.

Hij werkte bij filmzender HBO, daarna bij Netflix, waar hij verantwoordelijk was voor de aankoop van films en series die abonnees in Amerika nog op dvd-schijfjes kregen toegestuurd. "Toen we vanaf 2005 met de streamingservice begonnen, was ik ongeveer in mijn eentje het acquisitieteam."

Vijf jaar later werd hij gevraagd als chief business officer bij YouTube, het in 2006 door Google overgenomen videoplatform. Zijn opdracht: maak er een profijtelijk bedrijf van. Dat lukte de Tsjech wonderwel. Dankzij Kyncl worden video's steevast vooraf gegaan door (goed betaalde) reclamefilmpjes.

Hij zorgde er ook voor dat bands, beroemdheden en professionele mediabedrijven YouTube weten te vinden. Met eigen abonneekanalen en met de verkoop van fan­spullen kunnen ze miljoenen verdienen. Vloggers op het gebied van mode en games kregen vanaf 2012 professionele studiofaciliteiten.

Inmiddels is YouTube goed voor 6 procent van Googles advertentie-inkomsten, volgend jaar zal het platform 22 miljard dollar binnenbrengen, schat zakenbank Morgan Stanley. Maar terwijl de winst groeit, staat het open karakter van het videokanaal onder druk.

Hoe is YouTube door de jaren veranderd?
"Het was lang een gratis platform met korrelige thuisvideo's in lage resolutie en met beroerd geluid. Hoewel gewone gebruikers nog steeds de helft van de content uploaden, zijn media­bedrijven, artiesten en professionals nu verantwoordelijk voor de andere helft. Het is de grootste creatieve mix ter wereld."

Toenmalig Google-ceo Eric Schmidt vroeg u in 2009 een verdienmodel te ontwikkelen.
"De eerste jaren waren we met expansie bezig: er moest een wereldwijde infrastructuur van servers en datacenters worden gebouwd. Na de eerste fase ben ik gestart met advertentieproducten die goed werken voor video. Googles salesafdeling ging ook banners en video's voor YouTube verkopen."

De meeste mensen vinden reclames vervelend.
"Een advertentie mag niet als een inbreuk voelen. Als wij er in slagen je een relevante advertentie voor te schotelen, dan vind je die informatief en ga je er interactie mee aan. Dat is goed voor jou, de adverteerder en voor ons."

Bij een korte video van een doelpunt wil ik geen advertentie van 30 seconden.
"We proberen advertenties te optimaliseren naar de videoduur. De juiste advertentievorm vinden is lastig: reclames die je na 5 seconden kunt wegklikken zijn populair onder gebruikers, maar minder geliefd bij adverteerders. Te veel mensen kijken de advertentie niet af."

Door het succes van YouTube en Netflix kelderen de inkomsten van tv-zenders en traditionele mediabedrijven.
"YouTube en Netflix groeien hard, maar vooral buiten het Westen. Gewone televisie maakt nog steeds 70 procent van de markt uit en dat neemt niet af. We leven in het gouden tijdperk van content, ik zou als adverteerder tv niet afschrijven."

Waar baseert u dat op? Steeds meer mensen zeggen hun tv-abonnement op.
"Mijn hele leven gebruik ik al de onafhankelijke scenario's van onderzoeksbureau PCCW en die blijken tot nu toe behoorlijk accuraat. Hun analyse is dat lineaire televisie komend decennium niet daalt. De lineaire ervaring blijft, waarschijnlijk wel meer sport gerelateerd en minder op basis van drama."

22 miljard
YouTube is goed voor 6 procent van Googles advertentie-inkomsten, volgend jaar zal het platform 22 miljard dollard binnenbrengen, schat zakenbank Morgan Stanley.

YouTube krijgt intussen steeds meer kritiek. Video's van Holocaustontkenners, complottheorieën, zelfmoordfilmpjes. Alles kan.
"Ik gebruik graag de analogie van een dorp. Als YouTube waren we een klein dorp, waar iedereen elkaar kende. Toen we groeiden dachten we eerst aan wegen, elektriciteit, water en niet aan politie. Nu zijn we een stad, een megastad zelfs, en hebben we een goede politiemacht, regels en wetten nodig."

Met zoveel video's online kunnen jullie toch nooit alles checken?
"Alles controleren is niet mogelijk, maar we zien in dat we de excessen moeten aanpakken. We zijn bezig 10.000 mensen in dienst te nemen, die het verspreiden van desinformatie en foute video's gaan bestrijden. Daarnaast hebben we veel 'flaggers': gebruikers die ons tippen over verkeerde video's. We ondernemen dan actie."

En jullie trekken 25 miljoen dollar uit om serieuze nieuwsmedia te helpen, werd deze week bekend.
"We willen media helpen zo goed mogelijke online video's te maken, zodat die eerder bovenaan verschijnen bij het zoeken."

Na het interview wordt bekend dat YouTube meer maatregelen neemt: zo krijgen video's van erkende nieuwsmedia meer zichtbaarheid bij breaking news, ook wordt er informatie van Wikipedia getoond bij onderwerpen als de maanlanding of de Holocaust.

Is het open karakter van YouTube juist niet het grootste goed?
"De openheid maakt ons wat we zijn: een economische en culturele motor met wereldwijde impact. Tegelijkertijd moeten we meer verantwoordelijkheid nemen, anders overwoekert onkruid een mooi gazon."

Het publiek, professionele videomakers, adverteerders, overheden: iedereen wil wat van YouTube.
"We moeten veel belanghebbenden tevreden houden. Als je daar niet aan gewend bent, voelt dat als een last. Maar voor ons is het onze normale modus operandi, we weten niet beter."

De concurrentie neemt toe. Facebook doet steeds meer video, net als Apple, Snapchat...
"Als je zoals wij geboren bent op het internet, is competitie volstrekt normaal. De concurrentie is altijd één klik verwijderd. Natuurlijk willen we die voor blijven, maar we laten dat niet te veel onze strategie bepalen."

10.000 mensen
'We moeten de excessen aanpakken. We zijn bezig met 10.000 mensen aan te nemen, die het verpreiden van desinformatie en foute video's aan bestrijden.'

Iedereen kopieert er lustig op los. YouTube start Reels, een eigen versie van Snapchats Stories. Facebook begint een YouTube-achtige dienst bij Instagram.
"Als je capabele programmeurs hebt en in dezelfde sector actief bent, bedenken ze vroeg of laat dezelfde zaken. Dat is de natuur van het internet."

YouTube wordt geen Facebook en andersom, toch?
"Elk bedrijf heeft zijn eigen dna en zal in de kern hetzelfde blijven. Anders lopen gebruikers weg. Het zal meer concurrentie op de randen zijn. De winnaar is het publiek, want het dwingt ons als YouTube constant te innoveren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden