Yara Michels (28): van blogger tot baas van Linda.meiden
De 28-jarige Amsterdamse modeblogger en influencer Yara Michels is onlangs aangetreden als hoofdredacteur van Linda.meiden. Haar droombaan. 'Ik moest dit doen.'
'Ik knal bijna uit elkaar van geluk," zegt Yara Michels. De eerste editie van Linda.meiden onder haar leiding is sinds deze week te koop. Ze hoefde niet eens te solliciteren op haar nieuwe baan, het hoofdredacteurschap werd haar aangereikt.
"Alsof iemand die je leuk vindt voor het eerst zegt dat het gevoel wederzijds is," beschrijft Michels het aanbod. "Ik moest dit doen."
In de zomer kreeg ze een mailtje van Jildou van der Bijl, algemeen hoofdredacteur van Linda., of ze langs wilde komen. Michels dacht dat het om een fotoshoot ging, ze krijgt wel vaker zulke verzoeken.
Al snel was duidelijk dat ze werd gevraagd als chef voor het jongere zusje van Linda., voor vrouwen tussen 18 en 28 jaar. Ze zochten iemand die online snapt, die Instagram, Facebook en YouTube als het ware ademt en goede ideeën heeft over hoe een tijdschrift daarmee uit de voeten kan.
Het is niet gek dat de Linda.-bonzen bij Michels uitkwamen; ze is een van de allereerste en bekendste bloggers van Nederland.
Chick's got style
Negen jaar terug - voor internetbegrippen lichtjaren geleden - begon ze tijdens haar studie communicatiewetenschap aan de UvA haar blog This Chick's Got Style.
Geïnspireerd door buitenlandse sites deelde ze kiekjes van outfits, met vrolijke toelichtingen erbij. Haar blog was al snel een succes wat betreft aantal bezoekers én wat betreft inkomsten. Na een jaar of twee wilden modemerken graag met haar samenwerken en werd ze gesponsord de wereld over gevlogen.
Dat succes was niet per se te danken aan de kwaliteit, zegt ze lachend. "M'n blog was een knutselproject, de collages zette ik met Paint in elkaar, lekker pixelig. Foto's maakte ik voor de spiegel zonder mijn hoofd erop, met een camera met van die oplaadbare batterijen."
Haar interesse voor tijdschriften, die ze al van jongs af aan had, bleef ook bestaan. Vanuit de Universiteitsbibliotheek op het Koningsplein keek ze uit op de redactieburelen van uitgeverij Hearst.
Ze wist: daar ga ik ooit werken. Na haar master liep ze er inderdaad drie jaar rond als redacteur bij Elle. Ze nam ontslag voor haar blog. "Ik heb heel lang getwijfeld, maar online werd zó groot, daar moest ik mee verder."
In 2014 bouwde Michels haar site om tot Chapter Friday, een Engelstalig platform met artikelen over carrière, mode en interieur. En dan maakt ze ook nog goed bekeken video's voor YouTube, programma's voor Net5 en verdient ze haar brood als influencer: bedrijven betalen haar om gesponsorde foto's en video's op haar site en sociale media te plaatsen.
Huilen en lachen
Haar terugkeer naar de bladenwereld ziet ze desondanks als een regelrechte droombaan. "Met een supergetalenteerd team iets maken waar iemand zich in herkent, om moet huilen of lachen: dat vind ik heel cool. En dat maken is het allerleukste van de wereld."
Stoppen met haar activiteiten op internet is Michels overigens niet van plan. Hoe ze er zes tijdschriften per jaar bij gaat maken - met haar aantreden gaat de verschijningsfrequentie van vier naar zes keer per jaar - is voorlopig nog een vraagteken.
"Linda.meiden naar een volgend level tillen, is zeker een prioriteit. Ik zal bij elke pagina betrokken zijn en me bezighouden met videoseries en evenementen. Misschien moet ik wat gestructureerder gaan werken, maar ik stort me er gewoon in. Tijd is toch altijd een struggle."