Video

Wouter Hamel hervindt plezier op Pompadour

Zijn derde plaat Lohengrin werd gemaakt bij Universal, één van de grootste platenlabels ter wereld. Maar het het grotere budget kwam ook een heel andere werkwijze. Na dit uitstapje wil de Nederlandse jazz- en popartiest Wouter Hamel met Pompadour weer dichter bij zichzelf komen. 'Een nieuw hoofdstuk moest beginnen en dan is het heel fijn als dat hoofdstuk begint zonder te veel vragen te stellen, zo van maak maar wat. We hebben het niet gehad over invloeden en richtingen, het was gewoon puur fun.'

Na het winnen van het Nederlands Jazz Vocalisten Concours in 2005 verscheen Hamel bij tv-programma's als De Wereld Draait Door en Pauw & Witteman. Twee jaar later verscheen zijn debuutalbum Hamel, dat onder andere de Zilveren Harp en een Essent Award opleverde. Ook in het buitenland, en dan voornamelijk Azië, doet Hamel goede zaken. In september van dit jaar ontving hij de Gouden Notenkraker, een prijs die wordt door vakgenoten wordt uitgereikt aan de artiest die het meest opvallend presteert.

Nadat zowel zijn debuut als opvolger Nobody's Tune goud werden, kreeg hij van Universal een grote zak geld om Lohengrin te maken. Hoewel hij het grotere budget erg waardeerde, mist Hamel een zekere 'spark' Lohengrin. Het nieuwe album moest anders. 'Al was dat ook verklaarbaar. Na die stemmige plaat met strijkers van het koninklijke concertgebouw orkest, wilde ik iets plastics maken. Pompadour is veel elektronischer, een soort antwoord op Lohengrin', zegt Hamel.

Zijn eerste twee albums schreef Hamel met producer en zanger Benny Sings. Bij Lohengrin stond hij er alleen voor. De samenwerking met Sings werd weer in ere hersteld, maar aan de basis van Pompadour staat een schrijfsessie met de Amerikaanse tekstschrijver en producer Michael Leonhart. 'Met Benny is het heel veel 'nee, nee, nee', zo zijn wij gewoon. En opeens komt er een Amerikaan binnenlopen en dat was een hele andere flow. Niks ten nadele van hoe ik werk met Benny, maar hij was alleen maar van de 'yes, yes, yes'.'

Deze positieve flow nam Hamel mee toen hij met Sings verder ging werken. 'Hoe we dat hebben opgelost is door af en toe heel veel alcohol te drinken tijdens de opnames', grapt Hamel. 'Waardoor we in een soort feeststemming kwamen Muziek maken werd toen meer een soort speeltuin dan moeilijk denken. We hebben gewoon alles aangedurfd', gaat Hamel verder.

In muzikaal opzicht is het album hevig beïnvloed door elektronica. 'Het was een kleurtje dat we bijna nog nooit hadden gebruikt. Hiervoor waren het meer mellotrons en seventies dingen en nu gingen we meer de eighties hoek in. Het bleek gewoon heel goed te passen bij de nummers die we aan het schrijven waren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden