PlusBouwwoede

Wordt de Gooiseweg een normale stadsstraat? De kans is klein

De woningnood in Amsterdam is hoog. Daarom wil de gemeente door de hele stad duizenden nieuwe huizen bouwen - de plannen zijn vastgelegd in 'Koers 2025'. Wat moet daarvoor wijken?

Lex Boon
De hoogliggende Gooiseweg zou volgens Zef Hemel best gesloopt kunnen worden Beeld Marc Driessen
De hoogliggende Gooiseweg zou volgens Zef Hemel best gesloopt kunnen wordenBeeld Marc Driessen

Het lijkt één van de meest ambitieuze en creatieve ideeën in Koers 2025: breek de verhoging van de Gooiseweg af, maak er een normale stadsstraat van en bouw de vrijgekomen ruimte vol met huizen.

Een baanbrekend voorstel? Niet volgens planoloog en hoogleraar Zef Hemel. Tijdens een fietstocht, onder de Gooiseweg door slalommend van het Prins Bernhardplein naar Gaasperdam, vertelt hij dat dit project eigenlijk een inkoppertje is. Amsterdam zou er direct mee moeten beginnen.

Overal kansen
Hemel wijst op het vierhonderd meter lange en dertig meter brede Darwinplantsoen, dat na de eerste bocht van de Gooiseweg begint. Een prachtig park waar zelden iemand is te vinden. Hemel vindt het ongelooflijk. Het toont volgens hem aan hoe slecht er gebruik wordt gemaakt van de ruimte in de stad.

Wie met de ogen van Hemel naar het terrein aan weerszijden van de Gooiseweg kijkt, ziet opeens overal kansen. Het gebied is een slecht onderhouden corridor door niemandsland, voornamelijk gebruikt voor fietsverkeer van en naar de Bijlmer.

Overal zijn postzegeltjes grond ingevuld met zaken die niet per se van belang zijn op die plek. Zoals het afvalpunt van de gemeente of de vele trapveldjes. Terwijl deze strook ontzettend belangrijk is voor de Bijlmer: hier wordt de verbinding met de rest van de stad gemaakt.

Sexy locaties
Hemel: "Amsterdam moet niet alleen bouwen op de sexy locaties, zoals de IJoevers, maar heeft juist de verantwoordelijkheid om hier te investeren. De Bijlmer heeft nu alleen metro's, maar daarvoor zijn de wijken inmiddels veel te fijnmazig. Maak straks ook een tramlijn op de plek van de Gooiseweg."

De plannen in Koers 2025 zijn volgens Hemel 'te weinig en te veilig'. Als Amsterdam vijfduizend woningen per jaar blijft bouwen, heeft de stad rond 2030 haar miljoenste inwoner.

Hemel vindt dat de stad in verhoogd tempo naar twee miljoen inwoners moet. Die omvang is nodig om internationaal mee te tellen, om genoeg kennis in de stad te hebben om bedrijven naar Amsterdam te lokken.

Alleen door schaalvergroting kan Amsterdam aanhaken bij de internationale concurrentie. En de grote stad, met veel mensen op elkaar, zorgt volgens Hemel ook voor een duurzame stad, waarbij van alles veel beter gebruik wordt gemaakt.

In Koers 2025 staan hier vijftienhonderd woningen ingetekend Beeld Laura Van Der Bijl
In Koers 2025 staan hier vijftienhonderd woningen ingetekendBeeld Laura Van Der Bijl

Woonblokken
Die schaalvergroting begint met het bouwen van meer woningen. Op de plaats van de Gooiseweg bijvoorbeeld. In Koers 2025 staan hier vijftienhonderd woningen ingetekend. Dat zouden er volgens Hemel ook tien- tot vijftienduizend kunnen zijn, als maar gekozen wordt voor echte stedelijke woonblokken.

De kans is klein dat de Gooiseweg echt wordt afgebroken. Niet alleen vanwege de sterke autolobby, maar ook omdat er voor Amsterdamse begrippen nu al redelijk groot wordt gedacht. Neem bijvoorbeeld de vele hoogbouwprojecten of de achtduizend woningen op de toekomstige eilanden van IJburg II.

Is het niet frustrerend voor een planoloog om te zien dat een stad altijd net iets minder groot denkt? "Ja," zegt Hemel. "De stad is een ongeluk, vol gemiste kansen. Maar het is wel een schitterend ongeluk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden