Woningen zweven boven de ingang metrostation De Pijp

De twee flinke gebouwen met zwevende woningen boven de ingangen van metrostation De Pijp zijn zo goed als klaar. Architect Jan Benthem en ontwikkelaar Edwin Oostmeijer laten met trots het pand op de hoek met de Albert Cuyp zien.

Vanuit het penthouse boven het station kijk je uit over de daken rond de markt. Beeld Maarten Brante

De voorbijgangers zien naast de markt een enorme spleet tussen het granieten muurtje en de bovenkant van de ingang. Boven het gapende gat hangen de woningen dankzij een tafelconstructie van beton en staal.

Het huzarenstukje is nog het gevolg van de opstelling van het stadsdeel Zuid. Architect Jan Benthem zag mogelijkheden om ingangen in de straat te maken. "Wij gingen ervan uit dat de straat autovrij zou worden, maar dat was onbespreekbaar voor het stadsdeel." Vooral de auto's moesten en zouden in de straat terugkomen.

Sloop
Daarom moesten de ingangen binnen de huizenrij uitkomen en werden het voormalige ABN-kantoor aan de Ceintuurbaan en twee panden naast de markt gesloopt. Dat het stadsdeel dat wilde was opmerkelijk, omdat uitgangspunt van de metrobouw was om zo min mogelijk te slopen.

De ingang van metrostation De Pijp in de hoek van de nieuwbouw Beeld Maarten Brante

Vervolgens moest Benthem ook alle technische voorzieningen zoals de rookgassenuitvoer binnen de rooilijnen houden. Aan beide kanten werden hoekpanden gebruikt.

Benthem: "Door de hoeken open te houden, wordt de metro onderdeel van de openbare ruimte. Het ontwerp zegt: kom maar, de metro is van jullie, de Amsterdammers." Pas later kwam het idee er woningen te maken.

Midden in de crisis, in 2012, toen bijna niemand bouwde, werd Edwin Oostmeijer bereid gevonden de woningen te ontwikkelen.

Toen Oostmeijer zijn ontwerp besprak met de buurt - wat de Noord/Zuidlijn hun volgens hem afraadde omdat het vertraging zou opleveren en omdat er al eens met bewoners was gepraat - stak er een storm van kritiek op, deels gevoed door de jarenlange overlast.

Toren
Het verzet betrof onder meer een lift aan de buitenkant met uitzicht op alle woonkamers van buren, die vreesden voor hun privacy, en de hoogte van het gebouw, met een toren, bestaande uit twee extra woonlage­n, die een landmark in de wijk moet worden. Oostmeijer heeft veel aangepast en hij heeft er vertrouwen in dat het ontwerp nu wordt gedragen door de buurt.

Boven de metro-ingang aan de Ceintuurbaan zijn dertien koopwoningen van vier ton tot een miljoen euro gekomen. Het pand bij de markt bevat zeven huurwoningen, variërend van 35 vierkante meter tot het bovenste penthouse van 162 vierkante meter, verhuurd door belegger Prowinko.

Onder de grond nadert het metrostation zijn voltooiing Beeld Maarten Brante
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.