Wonen en winkelen bij Amstelstation

Zo moet het plein voor het Amstelstation worden, zonder de stilte van station Zuid 's avonds. Illustratie projectbureau Wibaut Beeld
Zo moet het plein voor het Amstelstation worden, zonder de stilte van station Zuid 's avonds. Illustratie projectbureau Wibaut

AMSTERDAM - De omgeving van het Amstelstation verandert de komende jaren drastisch, met onder meer een nieuw winkelplein en een toren van honderd meter hoog.

Stadsdeelbestuurder Germaine Princen van Oost-Watergraafsmeer presenteerde gisteravond het vernieuwingsplan waar al sinds 1995 over wordt gediscussieerd.

Het Amstelstation moet het middelpunt van een levendig stationsgebied worden. Voor het station verrijst een nieuw winkelplein, trams en bussen worden duidelijker langs het station geleid en voetgangers krijgen meer ruimte. Als klap op de vuurpijl krijgt de 135 meter hoge Rembrandttoren er een broertje bij; een honderd meter hoge woonflat die uitkijkt over het station en nieuwe winkelplein.

De plannen zijn onderdeel van het project Wibaut aan de Amstel, waarbij het hele gebied van Amstelstation tot en met de Singelgracht in negentien deelprojecten wordt vernieuwd. Het station moet op de schop vanwege de opeenhoping van verkeer en het inefficiënte gebruik van de ruimte. Eind vorig jaar werd al een vernieuwingsplan gepresenteerd.

Bewoners uitten toen hevige kritiek op de hoogbouw die het Amstelstation moet gaan omringen. De plannen zouden het station 'degraderen tot schuur' tussen alle hoogbouw. Bovendien zou de luchtkwaliteit verslechteren als gevolg van het extra autoverkeer dat winkels, kantoren en nieuwe parkeergarages aantrekken. Daarop heeft het stadsdeel de plannen aangepast; het nieuwe stedenbouwkundig plan werd gisteravond door Princen gepresenteerd in een commissievergadering. ''Een goed debat, met veel tegenstanders op de tribune,'' aldus Princen na afloop van de vergadering. Naar aanleiding van de eerdere kritiek werd al een compleet kantoorpand geschrapt uit de plannen.

Gisteravond werden nog eens extra toezeggingen gedaan op het punt van verkeersveiligheid en duurzaamheid. Daarmee blijft de hoogbouw voornaamste punt van discussie. Vanwege het vervallen van één kantoorpand wordt een ander kantoorpand hoger. ''Een deel van de verloren ruimte moeten we gewoon compenseren,'' vult directeur Lourens Loevenvan projectbureau Wibaut aan de Amstel Princen aan.

Net als veel omwonenden eisten verschillende partijen gisteravond dat de honderd meter hoge woontoren qua hoogte wordt gehalveerd. ''Het project valt of staat met die flat,'' zegt Princen die op dit punt geen concessies wil doen. ''Stedenbouwkundig en financieel gezien kunnen we niet om de woonflat heen. Het gebied mag geen tweede Zuid/WTC worden, waar 's avonds maar weinig leven is. Daarom zijn de winkels én de woningen hier zo belangrijk. In de toekomst komen reizigers van het Amstelstation direct in de stad terecht.''

Problemen zijn er ook nog met de luchtkwaliteit. Uit berekeningen van Ingenieursbureau Amsterdam blijkt dat het het extra verkeer al in 2015 voor een 'beperkte verslechtering' zal zorgen. Princen: ''Het fijnstof neemt wel toe, maar we blijven ver onder de wettelijke normen.'' Loeven: ''Het projectbureau Wibaut aan de Amstel heeft daarom ook een milieuprogramma opgezet.'' Bovendien is van de aanvankelijke ondertunneling van het Prins Bernhardplein afgezien. Bewoners pleitten daar al voor, maar de economische crisis gaf de doorslag. ''Het kostte gewoon te veel geld,'' aldus Princen.

Volgende maand beslist de deelraad. Bij goedkeuring kan de eerste schop op zijn vroegst in 2012 de grond in. Rond 2020 moet project dan voltooid zijn. (JEFF PINKSTER)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden