Plus

Wonderstruck

Twee dove kinderen brengen de geschiedenis van New York tot leven.

Beeld Wonderstruck

Zes jaar geleden pakte Martin Scorsese verrassend uit met Hugo, een in 3D opgenomen kinderfilm naar het boek The Invention of Hugo Cabret van Brian Selznick. De schrijver en illustrator is een neef van de legendarische Hollywoodproducent David O. Selznick en zijn boek stak de loftrompet over de Franse filmpionier Georges Méliès. Dankzij een uitzonderlijk hoog budget kon Scorsese met de verfilming een spectaculair eerbetoon aan de Fransman en het oude Parijs brengen.

Todd Haynes had aanzienlijk minder te besteden bij zijn verfilming van Selznicks opvolger Wonderstruck. Het kloeke boek volgt twee dove kinderen die in 1927 en 1977 naar New York weglopen om hun problemen te ontvluchten en hun familiegeschiedenis te onderzoeken.

Net als in de voorganger koppelt Selznick melodramatische gezinsproblematiek aan een voor kinderen toegankelijke schets van historische ontwikkelingen, die dit keer om New York en het vermaarde Museum of Natural History draaien.

Gespleten structuur
Het is Haynes na Velvet Goldmine, Far from Heaven en Carol wel toevertrouwd om met een beperkt budget een overtuigende reconstructie van het verleden te scheppen. Hij slaagt er opnieuw goed in, met gebruik van dialoogloos zwart-wit voor het verhaal van de kleine Rose (Millicent Simmonds) in 1927 en een swingend kleurrijke schets van het funky straatleven van 1977, waarin provinciaal weeskind Ben (Oakes Fegley) zich begeeft.

Het scenario van Selznick schiet heen en weer tussen de twee plotlijnen, die pas aan het einde met elkaar verbonden worden. De gespleten structuur intrigeert, want je vraagt je af hoe Rose en Ben zich tot elkaar verhouden, maar in de afwikkeling laten de schrijver en de filmmaker op cruciale momenten steken vallen.

Fraai
Haynes leeft zich amusant uit in de zwijgende filmpastiche, maar laat te veel onbenoemd om het lot van Rose begrijpelijk te maken.

Wonderstruck mikt op verwondering en ontroering, maar op het snijvlak tussen arthouse en kinderfilm ondermijnt de rigide vorm de emotionele werking. De film oogt fraai, Simmonds en Fegley overtuigen in hun hoofdrollen en Michelle Williams en Julianne Moore doen veel met weinig in bijrollen, maar de worsteling met Selznicks ­gekunstelde blauwdruk maakt dat Haynes hier niet zijn gebruikelijke niveau haalt.

Wonderstruck

Regie Todd Haynes
Met Oakes Fegley, Millicent Simmonds, Julianne Moore
Te zien in City, FC Hyena, Filmhallen, The Movies, Studio K,
De Uitkijk, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden