WNF: gebruik duurzame palmolie kan veel beter

Nederlandse bedrijven scoren goed én slecht als het gaat om het gebruik van duurzame palmolie. Unilever staat als 's werelds grootste palmoliegebruiker in de top. Ook Remia, Ahold en FrieslandCampina doen het goed. Veevoerproducent Nutreco maakt daarentegen nog helemaal geen gebruik van duurzame palmolie.

Boeren op een palmolieplantageBeeld ANP

Dat blijkt dinsdag uit een internationale ranglijst van het Wereld Natuur Fonds (WNF) die aangeeft hoe 130 grote supermarkten en levensmiddelenconcerns uit Europa, de VS, Australië, Japan en India scoren op het gebruik van palmolie.

De meeste onderzochte bedrijven kiezen nog steeds te weinig voor duurzame palmolie. Slechts 45 van de 130 supermarkten en levensmiddelenproducenten gebruiken alleen de duurzame variant. Als op korte termijn niet meer bedrijven overstappen, kunnen zij hun belofte om in 2015 alleen duurzame palmolie in te kopen niet nakomen.

Volgens WNF is er geen excuus meer om niet over te gaan op duurzame palmolie. 15 procent van de palmolie die wereldwijd wordt geproduceerd is duurzaam en dat is ruim voldoende om Europa en de VS in te voorzien. Bovendien is er al een overschot van duurzame palmolie voor producten als margarine, cosmetica en zeep.

'Het tempo moet echt omhoog', zegt WNF-directeur Johan van de Gronden. 'Doen ze dat niet, dan lopen ze de kans bij te dragen aan zaken als grootschalige ontbossing. Dat maakt hun producten voor de consument een stuk minder aantrekkelijk'

Palmolie is een belangrijke grondstof voor veel producten en is de meest gebruikte plantaardige olie. De uitbreiding van palmolieplantages in tropische gebieden leidt echter tot grote ontbossing.

Bekende internationale bedrijven die nog een inhaalslag moeten maken volgens de derde editie van de Palm Oli Buyers' Scorecard van WNF, zijn onder meer de Aldi en Burger King. Buitenlandse producenten die wel goed scoren zijn onder meer United Biscuits (Verkade) en IKEA.

Greenpeace-protest tegen palmolieBeeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden