Plus

Winterparade: ambiance verdringt artistieke kwaliteit

Hoe sympathiek en vaardig de jaarlijkse Winterparade ook is, de uitbundigheid aan tafel in de Zuiderkerk voelt ongemakkelijk.

Winterparade Beeld Erik van t Hof
WinterparadeBeeld Erik van t Hof

In de programmering houdt Het meisje met de zwavelstokjes van Hans Christian Andersen de boel bij elkaar - althans, volgens de organisatie. Wie het niet weet zal het niet doorhebben. De Winterparade moet het meer hebben van de ambiance, het lekkere eten en de glühwein, dan van de artistieke kwaliteit. De joligheid doet denken aan een bedrijfsuitje.

De Winterparade, een gezellig rommeltje met dito acts (niet te verwarren met het kerstige evenement in de RAI), begint met een onduidelijke scène van Pips:Lab - die, blijkt helemaal op het einde, gedurende de avond een hedendaagse parodie op Andersens sprookje filmt.

Het spannendste is dat de acteurs op de brede eettafels spelen, op minimale afstand tot het publiek. De twee dansers van LucyONES brengen een westernduet - in volle vaart rennen ze voorbij. Een prachtige etude, waarbij het bonken en trillen van de robuuste tafels de scène extra spanning geven.

Bohemian rhapsody
Muziektheatercollectief Club Gewalt speelt een bizarre mini-operette. Technisch is het uitstekend: zowel muzikaal, vocaal als tekstueel. Het deels op Bohemian rhapsody gebaseerde libretto kronkelt langs absurde associaties.

Dit is underground­muziektheater vol satirische referenties naar hedendaagse iconen en gebruiken. Daardoor intrigerend, maar in zijn uitgesproken vorm ook erg in zichzelf gekeerd. Deze act lijkt een andere kijkconcentratie te vereisen.

Het eten is uitstekend en goed verzorgd - al hadden de profiteroles op het einde niet in kartonnen koffie­bekertjes gehoeven. De bediening, de gastvrije snoepmeisjes uit de zomerse Parade, is vaardig en snel.

Halverwege studeert het publiek, onder kolderieke leiding van dirigent Yorick Heerkens met accordeonist Terts Brinkhoff, een halfslachtige koorzang in. Jammer genoeg vervliegt dit in onzinnigheden.

Vluchtelingen
Vlak voor de gasten zelf op de tafels mogen aan de Silent Disco, wordt de film van Pips:Lab vertoond: Het meisje met de smartphone, een oerflauw verhaal over een meisje met een bijna lege telefoon op zoek naar Facebookvrienden. Deze koddigheid, niveau schoolkamp, is voor de makers overduidelijk leuker dan voor het publiek.

De Winterparade is al met al de ultieme representatie van schreeuwende welvaart: vette konijnenbouten, liters wijn en vluchtig toneel. Als klap op de vuurpijl kan je een foto laten maken - kosteloos - die in januari naar vluchtelingen wordt verstuurd, om hen (met terugwerkende kracht, veronderstel ik) een fijne kerst te wensen.

Vervolgens krijg je een hartje dat je op de borst kunt spelden: zodat iedereen kan zien hoe veel je aan die arme mensen denkt, in die goed verwarmde Zuiderkerk tijdens een geheel verzorgde entertainmentavond. Je zou er bijna cynisch van worden.

Winterparade: t/m 30/12 Zuiderkerk; 4 t/m 6/1 St. Bavo Haarlem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden