Review

Winter's bone ****

null Beeld

Regie: Debra Granik
Met: Jennifer Lawrence, John Hawkes, Kevin Breznahan

Winter's bone van Debra Granik, de grote prijswinnaar van het Amerikaanse Sundance filmfestival begin dit jaar, speelt zich af in de Ozark Mountains, een filmlandschap waar we wel vaker zijn geweest.

Het gebied is prachtig voor de bezoekers en onbarmhartig voor de lokale bewoners, die ver buiten de beschaving er hun eigen moraal op nahouden. Het is het type decor waar de verdwaalde buitenstaander meestal niet of zwaar beschadigd uit terugkeert; Deliverance is het oermodel van dat soort films.

Het sterke punt van Winter's bone is dat we de wereld van de straatarme bewoners van de Ozarks in Missouri leren kennen door de ogen van een zeventienjarig meisje dat hier is opgegroeid. Granik maakte een rauwe film, een thriller met een soms bijna documentair karakter, maar zonder een enkele karikatuur.

De zeventienjarige Ree Dolly (de indrukwekkende Jennifer Lawrence) zorgt voor haar jongere broer en zus; moeder is in een voortdurende apathische roes en vader Jessup is verdwenen. Deze Jessup, veroordeeld producent van crystal meth (een soort armeluiscocaïne die met spullen uit het keukenkastje gemaakt kan worden), moet gevonden worden. Hij heeft het huis van zijn kinderen, hun enige bezit, als onderpand gebruikt om zijn borgtocht te betalen. Sindsdien is hij spoorloos.

Binnen een week moet hij, dood dan wel levend, worden teruggevonden, anders worden Jennifer en haar familieleden uit huis gezet.

Daarmee begint een speurtocht door de duistere onderwereld van de Ozarks, waar de bewoners niet houden van iemand die vragen stelt.

Ree wordt vergezeld door Teardrop (John Hawkes), de broer van haar vader, die zijn eigen duistere motieven heeft om zijn nichtje in de gaten te houden.

Granik heeft met Winter's bone een prachtig portret van een marginale samenleving gemaakt; een grauwe wereld, waarbij het enorme doorzettingsvermogen van de jeugdige heldin om haar vader te vinden het warme kloppende hart van de film vormt. (MARK MOORMAN)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden