Winstgroei bij AkzoNobel dankzij besparingen

Verf- en chemicaliënproducent AkzoNobel heeft in het derde kwartaal vooral dankzij lagere kosten een hogere winst gehaald dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de cijfers die het concern vanochtend presenteerde. AkzoNobel herhaalde op schema te liggen om de doelstellingen voor 2015 te halen.

Logo van Akzo Nobel is tot leven gekomen op de Staalmanbrug, afgelopen zomer.Beeld ANP Pers Support

De omzet daalde met 2 procent tot 3,7 miljard euro. Hierbij werd een 1 procent hoger verkoopvolume tenietgedaan door negatieve wisselkoerseffecten en het afstoten van onderdelen. Het bedrijfsresultaat steeg dankzij doorlopende kostenbesparingen, behalve bij het onderdeel Performance Coatings, met 11 procent tot 335 miljoen euro.

De nettowinst nam met 32 procent toe tot 205 miljoen euro. AkzoNobel wil een interim-dividend uitkeren van 0,33 euro per aandeel. Bestuursvoorzitter Ton Büchner noemde de resultaten 'solide', zeker in het kader van de aanhoudende economische onzekerheid.

AkzoNobel wil de winstgevendheid volgend jaar sterk verbeteren en mikt daarbij onder meer op een rendement van 9 procent op verkopen. In het afgelopen kwartaal was het rendement 9,1 procent. Het rendement zou zonder 55 miljoen euro aan herstructureringskosten mee te rekenen, uit zijn gekomen op 10,6 procent.

In augustus kondigde het bedrijf aan bij Performance Coatings het aantal managementlagen te reduceren. Dat leidde tot hogere herstructureringskosten, die overigens wel binnen het door AkzoNobel voor dit jaar geraamde totaal van minimaal 250 miljoen euro vallen. De verkoop bij het onderdeel, waar onder meer autolakken worden gemaakt, nam toe. Door negatieve wisselkoerseffecten werd dat echter ook hier tenietgedaan, resulterend in een vlakke omzet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden