Plus

Winnie

De biografische documentaire Winnie, waarin de tachtigjarige strijdster ook zelf aan het woord komt, is interessant maar ook wat primitief.

Winnie Madikizela, de ex-vrouw van Nelson Mandela. Beeld Peter Magubane

Het is 11 februari 1990 en Nelson Mandela geeft zijn eerste speech als vrij man. Op zijn neus rust de leesbril van vrouw Winnie. Dat is een aardige metafoor. Bijna drie decennia zag Mandela de wereld immers door Winnies ogen. Ze hield hem op de hoogte van wat er buiten de gevangenis gebeurde én van haar voortdurende strijd tegen apartheid.

Twee jaar later al zou Mandela van Winnie scheiden. Haar naam was besmeurd door beschuldigingen van ­geweld, haar ideeën waren voor veel potentiële kiezers te radicaal. Als hij president van Zuid-Afrika wilde worden, moest Mandela zich van zijn vrouw distantiëren.

Deze biografische documentaire, waarin de tachtigjarige strijdster ook zelf aan het woord komt, is interessant maar ook wat primitief.

Pascale Lamche vertelt Winnies levensverhaal chronologisch en in hapklare brokken. 84 minuten blijkt echter te kort te zijn om alle nuances recht te doen. Misschien was dat ook niet wat Lamche wilde.

Zucht naar eerherstel
Ze betoogt dat Winnie na haar vermeende betrokkenheid bij de moord op de 14-jarige Stompie Seipei in diskrediet is geraakt door gekleurde berichtgeving. Ze wil de kijker ervan overtuigen dat Winnie alleen maar deed wat nodig was.

Die (op zich gerechtvaardigde) zucht naar eerherstel ­levert een eenzijdig beeld op. De zaak-Seipei komt aarzelend aan bod, maar Winnies enthousiasme over 'necklacing', het levend verbranden van opponenten met autobanden en benzine, blijft onbesproken.

En hoewel het nobel lijkt om Vic McPherson en Niël Barnard aan het woord te laten, beiden werkten destijds voor de geheime dienst, zet Lamche ze neer als archetypische slechteriken, die afluisterden en zwart maakten.

Dat is deels hun eigen schuld. Je moet je natuurlijk nooit laten interviewen met een hond op schoot. Maar als Lamche echt geïnteresseerd was in waarheidsvinding, had ze de heren meer ruimte moeten geven om hun daden te onderbouwen.

Winnie

Regie Pascale Lamche
Te zien in De Balie, Lab 111

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden