Winkels sluiten, behalve op het Gelderlandplein

Waar de winkelstraten door de faillissementen van V&D, Dixons, Scapino en Aktiesport leeglopen, lopen de zaken in hét winkelcentrum van Buitenveldert als een trein. Hoe kan dat?

Het voormalig wijkwinkelcentrum bloeit.Beeld Eva Plevier

Tonnen zou het kosten. Maar als herenmodewinkelier Rick Moorman met de verbouwingsplannen voor zijn herenmodezaak op het Gelderlandplein naar de bank gaat - die bank voor ondernemers - vragen ze hem of er in het voorstel plannen zaten voor een webwinkel. Die zijn er niet, Moorman wil geld voor een fysieke winkel. "Dat geld kreeg ik dus niet."

Hij terug naar Kroonenberg Groep, de eigenaar van het Gelderlandplein en de verhuurder van zijn winkel. Waarop directeur Lesley Bamberger, directeur hem vaagt de begroting eens te laten zien. "Rick," citeert Moorman Bamberger, "daar staan allemaal constructiekosten. Die zijn voor ons." Toen was het plotseling en heel ander verhaal."

Noem het vooral geen 'krijgen', zegt Moorman. De investering maakt nu deel uit van de afspraken over de winkelhuur.

Uithangbord
Zulke afspraken zijn geen goedgeefsheid. Het mes snijdt voor Kroonenberg aan twee kanten, weet ook Etienne van Unen, directeur Retail bij vastgoedadviseur Colliers International. Met onder meer Moorman als uithangbord trekt Kroonenberg internationale winkelketens naar een voormalig wijkwinkelcentrum. "Die investering is er al lang weer uit."

"Wij waren met één van onze Franse klanten, modehuis IKKS, op zoek naar een mooie plek in groot-Amsterdam. We hebben lang met ze rondgelopen in Stadshart Amstelveen. Ze konden zich er maar moeilijk mee identificeren. Het was niet de omgeving die ze voor hun winkel in gedachten hadden."

Blauwdruk
Toch even om de hoek gekeken, op het Gelderlandplein. "In tien minuten hadden ze beeld. Natuurlijk liepen we meteen met ze binnen bij Rick Moorman. Als je het Gelderlandplein wilt laten zien dan begin je daar. Etienne, zeiden ze tegen me, Dit is waar we willen zitten."

Zo kwam via Colliers ook Nespresso naar het Gelderlandplein en modeketen Mango, die er zaterdag haar grootste vestiging van de stad opent. Vorige maand ging het Element Hotel open, in een voormalig kantoorgebouw in het winkelcentrum, die met zijn café en restaurant meteen meer horeca toevoegt aan het winkel centrum.

Of het nu het Gelderlandplein is, of straks het Hilvertshof in Hilversum, de Barones in Breda of op het Osdorpplein in Amsterdam-West. Allemaal winkelcentra die Kroonenberg volgens dezelfde blauwdruk zal opknappen. "Details zijn belangrijk, maar pas nadat je groots hebt ingezet," zegt Bamberger.

Zo was het wijkwinkelcentrum in Buitenveldert te klein, te bedompt. "Om het los te krijgen, moesten er meer vierkante meters bij. Ook om winkels te trekken die er tot dan aan voorbij gingen. We hebben fors uitgebreid."

Beeld Het Parool

Hoge pui
Grote stappen betekent ook: schuiven met winkels. "De plek waar een winkel zit, is heel belangrijk. Welke winkels zitten er in de buurt, hoe is de loop. Daarvoor moet je ruimte maken. Sommige winkels zaten niet op de goede plek. Dan moet je ingrijpen. Als je dat goed onderbouwt, is er medewerking."

Daarmee ontstond ook plek voor winkelruimte met de heilige graal in winkelland: de hoge pui. "Ketens hebben behoefte aan grotere winkels, met hogere puien. Kijk naar Rituals of Nespresso die hier zitten. Dat sommige winkeliers er dan meteen een systeemplafond achter hangen, moeten ze zelf weten."

Touwtjes in handen
"Ik ga uit van directe betrokkenheid. Ik heb er niets aan om alleen vierkante meters te verhuren. Ik wil weten wat de uitstraling van een winkel is. Vind ik die niet voldoende, dan ga ik praten. Ik geloof heilig in uitstraling. Daarbij moet je flexibel zijn. We willen best meedenken over een verbouwingsbijdrage of omzethuur, als ik daarmee iets kan teweegbrengen."

Het helpt, erkent Bamberger, dat hij op het Gelderlandplein alle touwtjes in handen heeft, tot aan het parkeren toe. "Keihard vasthouden aan de plannen kan alleen als je alles in handen hebt. Zodat je alle details kunt bepalen. Van de vuilnisbakken tot het parkeerbeheer. Anderhalf uur gratis parkeren is van levensbelang in een winkelgebied."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden