Winkels Noord lijden onder dichte IJtunnel

AMSTERDAM - Winkeliers in Amsterdam Noord hebben veel last van de sluiting van de IJtunnel. Het is veel rustiger in de winkels dan normaal in de zomer en daardoor lopen winkeliers duizenden euro's aan omzet mis. Dat zegt voorzitter Fred Schulp van de Vereniging van bedrijven in Amsterdam Noord (Veban).

De IJtunnel is deze zomer opnieuw gesloten voor groot onderhoud. In de periode van 26 juni tot 24 augustus wordt asbest uit de tunnel verwijderd. In die acht weken mogen alleen bussen, taxi's, nood- en hulpdiensten en aanvullend openbaar vervoer door de tunnel. Al het andere verkeer wordt omgeleid via de ring A10.

Volgens Schulp hebben vooral ondernemers in het gebied rond de Hamerstraat, bij de Meeuwenlaan, last van de sluiting van de IJtunnel. ''Wij zijn onder andere benaderd door een garagebedrijf, een groothandel en een bouwmarkt. Ze klagen dat het veel rustiger is en dat ze duizenden euro's omzet mislopen.''

Ook bij directeur Kees Verhoeven van MKB Amsterdam zijn de geluiden over problemen door de sluiting van de IJtunnel bekend. ''Het was in Noord altijd al slecht gesteld met de bereikbaarheid, maar nu de IJtunnel dicht is, wordt het nog meer hangen en wurgen.''

Volgens de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente zijn de werkzaamheden echter onvermijdelijk. ''Door de ongelukken in tunnels elders in Europa zijn er door de EU nieuwe richtlijnen ingesteld. Om alle tunnels aan de eisen te laten voldoen moeten we nu renoveren,'' aldus een woordvoerder. De IJtunnel is bovendien al veertig jaar oud, dus groot onderhoud is noodzakelijk, zegt de DIVV.

''We hebben er voor gekozen om dat te combineren met de renovatie, om zo de overlast te beperken,'' zegt de voorlichter. Dat betekent wel dat de tunnel volgens de huidige planning in 2010 en 2011 opnieuw dicht zal moeten.

Schulp en Verhoeven zeggen begrip te hebben voor de werkzaamheden, maar hadden graag gezien dat één tunnelbuis open was gebleven. Schulp heeft daar herhaaldelijk op aangedrongen bij de gemeente en wil dat daar volgend jaar weer naar wordt gekeken.

DIVV onderzoekt nu of dat mogelijk is, maar zegt daarbij gebonden te zijn aan de regelgeving. ''Als we verkeer in twee richtingen willen laten rijden moet er een scheiding op het midden van de weg komen, maar daar is de IJ-tunnel te smal voor. Dan kunnen de bussen er niet meer door.''

De DIVV-woordvoerder benadrukt dat de werkzaamheden bewust in de zomer zijn gepland omdat er dan 20 procent minder verkeer door de stad rijdt. ''Bovendien liggen we keurig op schema, ook met de werkzaamheden rond de IJ-tunnel, zoals het Mr. Visserplein en de Nieuwe Leeuwarderweg in Noord.

Volgens Schulp maakt het echter niet veel uit dat de werkzaamheden in de zomer zijn gepland. ''Het is nu wel iets rustiger, maar we hebben het hier over acht weken geen IJ-tunnel, voor ondernemers is dat best heel lang.'' (JASPER KARMAN)

De IJtunnel is deze zomer opnieuw gesloten voor groot onderhoud. In de periode van 26 juni tot 24 augustus wordt asbest uit de tunnel verwijderd. Foto ANP Beeld
De IJtunnel is deze zomer opnieuw gesloten voor groot onderhoud. In de periode van 26 juni tot 24 augustus wordt asbest uit de tunnel verwijderd. Foto ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden