Winkels juwelier Siebel weer open na faillissement

Siebel ging failliet, sloot zijn winkels, maar werd gered door een Israëlische Rus. Vandaag opent de eerste nieuwe winkel. 'We zijn bijna een derde goedkoper.'

Beeld Iris Bergman

Een zilveren armband voor 32 euro en een gouden ring met diamant voor 439 euro. Het assortiment van de juwelier Siebel van de goedkopere lijnen beslaat ruim een derde van het aanbod. Dat is bijna twee keer zo veel als voorheen.

Lagere prijzen moeten de redding zijn voor de juweliersketen die januari vorig jaar over de kop ging. Het faillissement volgde op uitblijvende decemberverkopen, waarna geldverstrekker Rabobank zich terugtrok.
Het gevolg was dat Siebel alle 36 winkels sloot en na veel onzekerheid werd doorverkocht.

Nieuwe strategie
Directeur Johan van Hees kijkt liever niet naar het verleden, legt hij uit terwijl hij door de nieuwe winkel op het Gelderlandplein loopt. 'We hebben er weer zin in.' Er is een nieuwe strategie, met meer eigen merken. Dezelfde kwaliteit benadrukt het bedrijf, maar goedkoper. 'We zijn 20 tot 30 procent in prijs gedaald.'

Er is het een en ander veranderd in de bedrijfscultuur, zegt hij. Hij doelt op de Russische investeerder Lev Leviev, die voor een onbekend bedrag de nieuwe eigenaar werd.

Leviev, een Israëlische Rus wiens waarde op ruim een miljard euro wordt geschat, heeft diepe wortels in goud en diamanten. Hij staat bekend als de 'King of Diamonds' en sloot deals met producerende landen als Rusland en Angola. In Rusland heeft hij meer dan 280 winkels .

Kiloshoppen
'De samenwerking is interessant,' zegt Van Hees. Het Russische management heeft de onstuitbare drang te groeien. De holding mikt erop de komende drie jaar 60 winkels te openen, 24 meer dan voor het faillissement.

Begin juli heeft Siebel veertig winkels, in september begint de volgende ronde winkelopeningen. Het bedrijf gaat een nieuwe manier van verkopen introduceren. Vergelijk het met kiloshoppen. 'Hoe dikker de vingers, hoe meer goud en hoe duurder je uit bent.'

'We verkopen nu tenminste niet meer precies hetzelfde als onze buurman,' zegt marketingmanager Céline Wisse. En juist de huismerken zijn voordeliger geprijsd vanwege de kortere keten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden