Winkelketens in binnenstad gaan massaal open op 1 januari
Voor het eerst openen op nieuwjaarsdag winkelketens in de binnenstad massaal hun deuren. Het is de enige manier waarop zij weerstand kunnen bieden aan online verkopen.
Initiatiefnemers Peek en Kloppenburg, V&D en de Bijenkorf overwogen al langere tijd om op 1 januari open te gaan. Ook 69 andere winkelketens rondom de Kalverstraat, het Rokin, de Dam en het Damrak bleken daar oren naar te hebben. Tot de groep behoren onder andere Urban Outfitters, Forever 21, WE, Tommy Hilfiger en H&M.
Met de opkomst van internet is de functie van winkels veranderd. De enige manier waarop stenen winkels het kunnen winnen van hun webconcurrenten is door massaal open te gaan. 'Later, langer en vaker,' zegt retaildeskundige Huib Lubbers.
De snelle groei van online verkopen begint af te nemen en gezamenlijk maken zij niet meer dan 20 procent van de gehele markt uit. Maar om klanten te binden, moeten ook stenen winkeliers zo vaak mogelijk toegankelijk zijn voor hun klanten.
Dat beaamt ook Willem Koster, voormalig directeur van de Bonneterie en voorzitter van de ondernemersvereniging in de Kalverstraat. 'Als winkelier moet je 365 dagen per jaar open zijn.'
Het is niet gezegd dat de winkeliers winst maken op nieuwjaarsdag. Het toverwoord is regelmaat, volgens Lubbers. Winkels kunnen beter vier keer per maand op zondag open zijn, dan maar één keer per maand. Ook als dat aanvankelijk hoge personeelskosten met zich meebrengt. 'Mensen moeten een patroon ontdekken, pas dan kunnen ze terugkomen. En daarnaast speelt het weer een grote rol.'
undefined