Winkelketen Marqt bant kindermarketing uit

Marqt rekent als eerste supermarktketen af met kindermarketing voor ongezonde producten. Alle snoep, koekjes, dranken en ontbijtgranen met (teken)figuurtjes die gericht zijn op kinderen, worden momenteel uit de winkels gesaneerd.

Beeld anp

Marqt is naar eigen zeggen de eerste voedselverkoper die volledig gehoor geeft aan de ambities van de 'Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding'. Eerder beloofde een fabrikant als Mars al zich niet meer te richten op kinderen voor de verkoop van hun snoep.

Kinderen niet verleiden
"We willen kinderen niet verleiden tot producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Die producten passen niet binnen onze kaders", vertelt Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt.

Restanten in de winkels zullen nog tot zo'n vier tot vijf weken nodig hebben om leeg verkocht te worden, laat de onderneming weten.

Staatssecretaris Blokhuis werkt momenteel aan een nationaal preventieakkoord, waarin ook andere bedrijven aangespoord worden om hun producten gezonder te maken en zich niet op kinderen te richten bij de marketing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden