Winkeliers zien Jumbo wel zitten

Supermarktketen Jumbo kan voet aan de grond krijgen in Amsterdam door de koop van Super de Boer. Winkelmanagers van Super de Boer in Amsterdam zien dat wel zitten. 'Met Jumbo zijn we beter af.'

De winkelmedewerkers van Super de Boer in de Westerstraat in de Amsterdamse Jordaan hadden het vorige week extra druk. Het nieuws dat de overname door Jumbo een feit was, maakte een spervuur aan vragen los bij klanten. ''We werden er wel eens stapelgek van,'' zegt winkelmanager Michel de Koning. ''Mensen zijn bang dat de supermarkt verandert, dat het minder wordt.'' Die angst deelt hij niet. ''We gaan gewoon verder.''

Jumbo betaalt 550 miljoen euro voor de 305 winkels van Super de Boer, waarvan vier in Amsterdam. Naast de begeerde expansie kan hiermee nog een grote wens van de Brabantse keten in vervulling gaan: voet aan de grond krijgen in Amsterdam. Tot op heden is het Jumbo niet gelukt winkelsin Amsterdam te openen.

Amsterdamse franchisenemers van Super de Boer, die hun winkel dus zelf runnen, zien een overgang naar Jumbo wel zitten, vooral vanwege de inkooporganisatie die het Brabantse bedrijf opzet met Schuitema, het bedrijf achter C1000. Inclusief Super de Boer krijgt deze nieuwe organisatie een kwart van de markt in handen.

''Op zich vind ik het jammer dat Super de Boer stopt,'' zegt De Koning. ''Maar we moeten eerlijk zijn, we hadden het hooguit nog één of twee jaar kunnen volhouden. Super de Boer koopt alleen in en heeft zes procent marktaandeel. Dat is te weinig. Met Jumbo zijn we beter af.''

De prijzen van Jumbo zijn lager dan die van Super de Boer. De Koning verwacht dat de prijzen in zijn winkel omlaag kunnen, als hij toetreedt tot de Jumbo-formule. ''De inkoopcombinatie van Jumbo en C1000 is in staat hogere kortingen te bedingen. Zo wordt iedereen er beter van: de klant kan goedkoper winkelen, onze omzet stijgt.''

Gerard Honigh, manager van de Super de Boer op de Buitenveldertselaan, ziet Jumbo ook wel zitten. ''Jumbo heeft in mijn gebied zeker toegevoegde waarde,'' zegt hij. ''De formule wordt vrijwel jaarlijks verkozen tot de beste van Nederland.''

Niet alle winkels van Super de Boer gaan naar Jumbo. Zo'n tachtig winkels gaan naar Schuitema en worden een C1000. Om het nog ingewikkelder te maken: Albert Heijn claimt recht te hebben op een aantal van de winkels die naar C1000 gaan.

Honigh vindt C1000 ook geen probleem. ''Maar er zit er al één in Buitenveldert, in de Kastelenstraat.'' Hij wil in elk geval niet dat zijn winkel een Albert Heijn wordt. ''Daarvan is het al vergeven in de buurt.''

De Koning heeft een voorkeur voor Jumbo. ''C1000 is meer gericht op omzet dan op service.''

Hij betwijfelt of zijn stadswinkel in hartje Amsterdam wel past in de Jumboformule. Zijn supermarkt van 550 vierkante meter is veel kleiner dan de standaard Jumbo-winkel. ''Aan de andere kant: iedereen wil in het centrum van Amsterdam zitten. Dit gebied is trendsettend. Wij lopen met ons assortiment jaren vooruit.'' Bovendien is de omzet per vierkante meter erg hoog.

Honigh verwacht dat Jumbo snel op de stoep staat bij zijn winkel van 940 vierkante meter. ''We hebben onze supermarkt net opgeknapt.''

Collette Cloosterman van Jumbo laat weten dat de verdeling van de Super de Boer-winkels nog niet is gemaakt. ''Maar we hebben nog altijd de wens om naar Amsterdam te komen.'' (MICHIEL COUZY)

Foto Amaury Miller

Michel de Koning, winkelmanager van Super de Boer in de Westerstraat. Foto Amaury Miller
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden