Winkeliers Rokin in opstand

Het Rokin heeft volgens winkeliers meer van een industrieterrein: 'Overal liggen kabels en buizen, kuilen en plassen.' Foto Jean-Pierre Jans Beeld
Het Rokin heeft volgens winkeliers meer van een industrieterrein: 'Overal liggen kabels en buizen, kuilen en plassen.' Foto Jean-Pierre Jans

AMSTERDAM - Ondernemers en winkeliers aan het Rokin zijn de jarenlange overlast van de bouwplaats van de Noord/Zuidlijn voor hun deur beu. Het water staat hen door forse omzetdalingen aan de lippen.

In een brief die de Vereniging Ondernemers Rokin (VOR) vandaag aan het gemeentebestuur heeft verstuurd, wordt gesproken van 'een noodsituatie'. Zij eist snel financiële compensatie en belastingverlagingen, maar ook verbetering van de openbare ruimte.

Wim Koster, directeur van Maison De Bonneterie en voorzitter van de ondernemersvereniging, zegt dat het Rokin 'geen A1-locatie meer is'. Het Rokin is 'een achterbuurt' geworden. ''De inkomsten zijn dramatisch; toch betalen we de hoogste belastingen en precariorechten.''

Aanleiding voor de brandbrief is volgens Koster dat de laatste vijf kwaliteitswinkels aan het Rokin - ooit waren het er tientallen - overwegen hun deuren te sluiten. Sommige denken het einde van het jaar niet te halen. Mooie zaken verdwijnen, 'laagwaardige winkels', zoals telefoonzaken, keren terug.

Volgens Koster wijkt het publiek uit naar de Kalverstraat. ''Wij dachten dat we er in 2005 of in 2009 weer tegenaan konden. Nu duurt het ten minste tot 2017 voordat de metro rijdt en de rommel voor de deur wordt opgeruimd. En de gemeente doet bijna niets om de pijn te verzachten. Dat demotiveert.''

Verder steekt het de ondernemers dat de gemeente met compensatieregelingen zuiniger is geworden. ''Ambtenaren zeggen dat de omzetten dalen vanwege de crisis.''
Wethouder Eric Wiebes (Noord/ Zuidlijn) deelt de zorgen van de winkeliers en wil met stadsdeel Centrum de ondernemers opzoeken. ''Ik weet dat we veel van hen vragen en ben al aan het studeren op maatregelen.'' Ook de Dienst Noord/Zuidlijn betreurt de situatie. ''Maar wij gaan niet over vergunningen en heffingen.''

Het winkelgebied is volgens Koster een industrieterrein. En alhoewel een deel van metrostation Rokin al klaar is, blijft de bouwplaats groot. ''Overal liggen kabels en buizen, kuilen, en plassen. Dat komt niet alleen door de Noord/Zuidlijn. De gemeente is een veelkoppig monster. We hebben te maken met de metro, maar ook met stadsdelen, met diensten die met de weg bezig zijn; gezamenlijk maken zij onbedoeld ons het leven erg zuur.''

Verder worden de Munt, de Dam en de trottoirs geblokkeerd door fietsen en rijen wachtenden voor Madame Tussauds, alsook bouwmaterialen en werkauto's van derden. Koster: ''Dat komt er allemaal nog eens bij.'' (TON DAMEN)

Vandaag in de krant: Hoezo rode loper van de stad?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden