Winkelcentrum Oostpoort heeft het moeilijk

Een winkelcentrum van on-Amsterdamse allure, en dat was nu eens niet positief bedoeld. Oostpoort beleeft moeilijke tijden. De sfeer is ver te zoeken, evenals een echte publiekstrekker.

Een lege straat in winkelcentrum Oostpoort Beeld Eva Plevier

Een unicum, zegt Vomardirecteur Aart van Haren. Met afstand is het filiaal op het Atlantisplein de Vomar die het snelst na de opening de deuren weer sloot. Een jaartje mocht het duren slechts. Met hangen en wurgen. Niet alleen met de kennis van nu, zelfs met de kennis van toen tijdens de opening, de kennis van maart 2014, is er sprake geweest van een volslagen verkeerde inschatting, zegt Van Haren. 'Een acquisitiefout. Op deze plek, in Oostpoort, was het bij voorbaat een verloren missie.'

De Vomar is niet de eerste winkel in Oostpoort die de deuren sluit: her en der vallen gaten. Deze week weer, toen lunchroom B+B de deuren dichttrok. Miss Etam ging de broodjeszaak al voor. En ook bij Bella, halverwege het winkelcentrum, zijn de etalageruiten afgeplakt. Een paar puien verder, op het hoekje schuin tegenover het stadsdeelkantoor van Oost, zit zelfs een pand waar nog nooit een ondernemer bereid is gevonden er zijn waar uit te stallen. Zelfs geen pop-up-store. Het doet het winkelcentrum allemaal geen goed.

Doodzonde
Dat zegt ook Tony Wijntuin van Wyne Strategy & Innovation, als adviseur deskundig op het gebied van winkelcentra. Wandelend door Oostpoort komen meer dan eens de plaatsen Almere en Zoetermeer in zijn commentaren voorbij. Wellicht ten overvloede: dat is niet complimenteus bedoeld. 'Ach, doodzonde hoor, hoe ze het hier hebben aangepakt.'

Vanaf de Waldenlaan gaat het finaal mis. Het begint al met de schoenenwinkel van Van Haren, die volhangt met affiches dat er kortingen te halen zijn. 'Eigenlijk voeren ze geen etalage. Die winkel nodigt zó niet uit om binnen te komen of Oostpoort verder te verkennen,' zegt Wijntuin.

En toch gaat het niet slecht met het winkelcentrum, zegt Anne Willemsen van verantwoordelijk onroerendgoedbedrijf CBRE. Naar omstandigheden dan tenminste. 'Wij maken ons op dit moment geen zorgen. Deze problematiek is niet uniek. Afgezet tegen hoe soortgelijke winkelcentra het doen en afgezet tegen de moeilijke economische omstandigheden waaronder Oostpoort zijn eerste jaar beleefde, zijn wij positief. En er is de concurrentie van de Linnaeusstraat.'

Veel van hetzelfde
Het probleem zit 'm echter vooral in de eenvormigheid van de winkels, zegt Wijntuin. 'Het is veel van hetzelfde: de branchering is niet goed.' Vomardirecteur Van Haren: 'De winkels zijn op zichzelf niet verkeerd, maar er ontbreekt een winkel met zuigkracht. Eén winkel waardoor mensen bereid zijn in hun auto te stappen en duur geld te betalen om onder Oostpoort te parkeren bij Qpark. Zo'n trekker is er gewoon niet.'
Het is inmiddels een bekend verhaal na V&D: het midden heeft het lastig. De heel goedkope winkels draaien lekker, de heel bijzondere ook. Maar het middensegment zit in de hoek waar de klappen vallen. Van Haren: 'Dit is een winkelcentrum waarin juist het midden moet uitblinken.'

Voor de goede orde: de lichtpuntjes zijn er wel. Op het nogal sfeerloze Oranje-Vrijstaatsplein zit op de hoek Het Faire Oosten met meubels, tassen en cadeautjes. Duurzaam, maar toch leuk. Hier worden langzaam maar zeker af en toe toeristen gespot. Klanten schijnen op de winkel af te koersen vanuit oorden zo ver als West en Noord. Wijntuin: 'Nog een beetje meer van dit soort winkels en je hebt goud in handen.'

Een hoekje verder zit een andere trekker, maar van een volslagen ander kaliber: Action. Waar tot voor kort de Vomar geld stond te verbranden met een uitgestorven zaak, zit nu ineens de loop er goed in. Is het niet armoedig, een prestigieus nieuw winkelcentrum dat het van een Action moet hebben? Willemsen: 'We zijn erg blij met de Action, het trekt veel meer mensen dan de Vomar op die plek. Het past in het huidige winkelpatroon: mensen willen soms naar een chique winkel, maar ook de mogelijkheid hebben om koopjes te scoren.'

Lees verder op pagina 26 van Het Parool van 09-01: De gulden middenweg heet Oostpoort

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden