Winkelbranche krijgt het moeilijker en moeilijker

De toekomst van Nederlandse winkels ligt in blurren; het vermengen van winkels met horeca of dienstverlening. Dat is juist wat veel gemeenten, Amsterdam voorop, proberen tegen te houden.

Winkelend publiek in de Kalverstraat Beeld anp

Uit een analyse van ABN Amro vandaag blijkt dat de winkelbranche het moeilijker en moeilijker krijgt. Waar webwinkels met dubbele cijfers groeien, schrapen reguliere winkels op het hoogtepunt van de economische voorspoed procentjes groei mee.

"Internetverkoop speelt daarbij een rol, maar de belangrijkste oorzaak is het veranderde koopgedrag van de consumenten," zegt ABN-analist Sonny Duijn. "Niet alleen kopen die vaker op internet, maar ze oriënteren zich er ook, voordat ze gericht aankopen doen."

Lokken
Sinds 2014 is het aantal passanten in de winkelstraat gestaag gedaald. "70 procent van de winkelgebieden heeft minder klanten dan ze hadden voordat het economisch herstel inzette."

Winkels moeten volgens Duijn meer doen om de klant te lokken. Een remedie die al her en der wordt toegepast: voeg zaken aan de winkel toe die internet onmogelijk kan adopteren.

Hij noemt kledingwinkels waar de klant zich ook kan laten kappen of eentje waar tussen de kleren geluncht kan worden. Een combinatie met kledingreparatie of tweedehandsaanbod is ook in opkomst. "Door winkels aantrekkelijker te maken met meer functies kan je de veeleisende consument beter verleiden."

Veel gemeentes zijn huiverig voor zo'n winkelhutspot. Zo ontstaat extra druk op bestaande kledingateliers, kappers of horeca, die branchevreemde concurrentie krijgen.

Leefbaarheid
Amsterdam is een van de gemeentes die tegen 'blurring' strijden, vooral als dat met eten en drinken te maken heeft. Toezichthouders treden op tegen kledingzaken die hun klanten ook een wijntje schenken. Bovendien zou vermenging van winkel en horeca de bezoekersstroom in de binnenstad kunnen aanwakkeren.

Volgens Duijn kunnen gemeentes hun ogen niet sluiten voor veranderingen in het winkellandschap. "Er moet wel flexibiliteit in zitten. Het toestaan van meer mogelijkheden voor winkels vergroot ook de leefbaarheid van winkelgebieden."

Faillissement
Buiten de grote winkelcentra neemt de leegstand van winkelpanden immers al jaren toe. Duijn wijst erop dat het aantal faillissementen bij winkels niet daalt, ondanks de economische groei. "Dit jaar zal het aantal faillissementen in de detailhandel, zo voorspellen we, nul tot 5 procent kunnen stijgen."

Volgens ABN groeit de omzet in de detailhandel - internet én winkels - in 2019 voor het zesde jaar op rij: 2 procent, een procentpunt minder dan in 2018. De online winkelnering zal dit jaar 17,5 en volgend jaar 16,5 procent groeien. Desondanks zal de echte winkel volgens Duijn altijd leidend blijven "Die blijft het primaire verkoopkanaal."

Lees ook: Nieuwe kansen voor de stadsrand

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden