Wildgroei kapperszaken kan prijs niet drukken

De onstuimige groei van het aantal kapperszaken zet door, blijkt vandaag uit gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Inmiddels zijn er zo'n 22 duizend kapperszaken in Nederland. Dat is ruim een kwart meer dan in 2008. Maar ondanks de toegenomen concurrentie blijven de prijzen van een knipbeurt vrolijk doorstijgen.

Barbier en haarsnijder Schorem uit Rotterdam knipt een van zijn klanten. Beeld anp
Barbier en haarsnijder Schorem uit Rotterdam knipt een van zijn klanten.Beeld anp

In de tussentijd bezuinigen consumenten op hun knipbeurt, waardoor de omzet in de sector al jaren daalt. Dat er toch steeds meer nieuwelingen op de kappersmarkt bijkomen, komt volgens de Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) doordat de drempel om te beginnen erg laag is.

'Dit is voor mensen een makkelijke manier om geld bij te verdienen, want je hebt maar weinig investeringen nodig om een kapperszaak te openen', zegt Bart Bijvank, woordvoerder van de brancheorganisatie. Een bekend fenomeen is de thuiskapper, die 's avonds bij mensen langskomt voor een knipbeurt. Op die manier heeft de kapper geen aparte salon meer nodig.

Volgens de ANKO is de toegenomen hoeveelheid eenmanszaken niet alleen nadelig voor andere ondernemers, maar ook voor de branche als geheel. 'De grotere kapsalons zijn de ruggengraat van de sector', aldus Bijvank, 'want zij nemen ook de training van nieuw personeel voor hun rekening. De dalende omzet van grote en middelgrote salons kan daarom de kwaliteit in hele de sector ondermijnen.'

Kapster Dolly brengt het haar van een bewoonster van verzorgingshuis in Didam in model. Beeld anp
Kapster Dolly brengt het haar van een bewoonster van verzorgingshuis in Didam in model.Beeld anp

Prijsontwikkeling

De komst van vijfduizend nieuwe spelers op de markt heeft geen remmende invloed gehad op de kappersprijzen, blijkt uit de CBS-cijfers. Volgens een door de Rabobank gepubliceerde analyse van de sector komt dit door de gestegen kosten voor ondernemers; personeel, huur en kappersproducten zijn allemaal duurder geworden.

De ANKO wijst er daarbij op dat kapperszaken niet alleen op prijs concurreren. 'De salons die het goed doen zijn juist de zaken die zich in nieuwe behoeftes specialiseren en op klantbeleving inzetten, bijvoorbeeld de 'barbershops' voor heren.' Het zijn vooral de middelgrote, conventionele kapsalons die het moeilijk hebben.

Ondanks de huidige malaise is er ook een lichtpuntje voor de sector: volgens het CBS zijn huishoudens dit jaar weer bereid meer aan diensten uit te geven. Hoewel de kappers daar nu nog niet van profiteren, is de Rabobank 'gematigd positief' over de toekomst, vanuit de verwachting dat de uitgaven in 2015 verder zullen stijgen. Het blijft daarbij wel de vraag of dit ten goede van de traditionele salons zal komen, want volgens de bank zullen ook de eenmanszaken alleen maar in getal toenemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden