Wildgroei aan pop-up stores in Amsterdam

De vraag naar pop-up winkels neemt explosief toe. Ze zijn er niet langer alleen om leegstand te maskeren, maar worden steeds vaker gebruikt voor uitverkopen en om producten uit te testen.

Pop-up store Tatski + Kar in de Koningsstraat, april vorig jaar Beeld Dingena Mol

Vooral door faillissementen verdwenen de afgelopen tien jaar 22.000 winkels in Nederland, in Amsterdam ging het om ongeveer vijfhonderd zaken. Daarvoor in de plaats verschijnen steeds vaker tijdelijke winkels.

De meeste Amsterdamse pop-upstores zitten in winkelgebieden buiten het Centrum, blijkt uit gegevens van O+S. Daar komen vaker panden leeg te staan en is ruimte voor 'experiment'.

Uitproberen
Grote merken gebruiken de tijdelijke ruimte om zichzelf beter te profileren of grote voorraden weg te zetten, al dan niet via een derde partij. Starters zien de tijdelijke winkelruimte als mogelijkheid om hun concept of product te testen. Sommigen van hen gaan daarna alleen online verder, huren een pand voor een langere periode of besluiten weer in een nieuw tijdelijk pand verder te gaan.

Conceptstore Hutspot, dat begon als pop-up in de Utrechtsestraat, heeft inmiddels winkels op de Rozengracht en de Van Woustraat. En 'Gekaapt', een gezelschap van ondernemers, ontwerpers en andere creatieven, begon op de Jan Eef, verhuisde daarna naar de Kinkerstraat en is sinds eind vorig jaar gevestigd op de Bilderdijkstraat.

Moeilijk in kaart te brengen
Exacte cijfers over pop-upstores zijn moeilijk te geven vanwege de vluchtige aard van de winkels. 'Het bijhouden is een te arbeidsintensieve klus,' stelt Gertjan Slob van winkelonderzoeker Locatus. 'Dan zou je elke twee weken de straat op moeten.' Maar Locatus constateert - net als de gemeente - dat de vraag naar tijdelijke winkelruimte de afgelopen jaren snel is toegenomen.

Lodewijk Buijs van vastgoedadviseur CBRE bevestigt dat. 'Sinds 2013 groeit het aantal aanvragen in sneltreinvaart.' Dure winkelstraten blijven voorbehouden aan grote merken. In het voormalige pand van Maison de Bonneterie vestigde zich bijvoorbeeld WAM Denim, die de plek voornamelijk gebruikte om grote voorraden weg te zetten. 'Panden op toplocaties blijven duur, ook in een pop-upconstructie,' zegt Buijs.

Lang niet alle pop-upwinkels zijn succesvol. Vraag en aanbod sluiten met name in het Amsterdamse circuit niet goed op elkaar aan, merkt bemiddelaar Ans Jorritsma van Retail Estate Solutions. 'Ik moet starters vaak uit de droom helpen. Ze denken wel 'even' een pand in de Negen Straatjes te vinden.' Ook ontbreekt het ondernemers volgens haar nog aan een gedegen plan.

Enthousiasme bij pandeigenaren is vaak ver te zoeken. Ze ervaren tijdelijke verhuur als gedoe en geven de verantwoordelijkheid niet graag uit handen. Ook hebben vastgoedbeheerders vaak grote winkelportefeuilles in hun bezit, waardoor misgelopen huurinkomsten niet tot zorgen leiden.


Lees vandaag (31-1) meer in Het Parool: 'De markt beweegt, wij ook'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden