Wijn: Spannende belletjes

De groeiende populariteit van mousserende wijnen heeft een stroom aan nieuwe initiatieven op gang gebracht. Ik proefde al spannend mousserend uit Rueda, maar daarvan heb ik nog geen Nederlandse importeur kunnen ontdekken. Ook uit Oostenrijk ontving ik een verrassing: een Steininger 2006, een curieuze, maar heerlijke sekt van de grüner veltliner (21,50, De Eekhoorn, Kinkerstraat 270-272). Maar vooral bij de wijninkopers van de supermarkten is het belletje gaan rinkelen. Juist daar is het assortiment met schuimwijnen enorm uitgewaaierd.

Was het tot voor kort bijkans ondenkbaar dat de supermarkten champagne in de schappen hadden staan, thans is die het hele jaar op voorraad. En soms zelfs diverse soorten. Het leeuwendeel wordt nog opgeeist door de 'bob'-merken: buyers on brands. Maar ook de grote huizen die eerder niet in Nederland onder hun eigen naam in de supermarkt wensten te verschijnen, hebben hun principes laten varen, zodat nu ook de grandes marques bijdragen aan het airmilessaldo of het verzamelen van pluchen knuffels.

Bovendien is door de opening van de supermarkt-webwinkels het aanbod van merkchampagnes fiks vergroot. Albert Heijns Wijndomein biedt er acht, waaronder de relatief bijzondere Dom Pérignon à 119 euro. Het opvallendst is echter de uitbreiding van de categorie mousserend naar 'overige'. Vooral de in de supermarkt bekende wijnmerken voegen aan hun range een bubbel toe. En vaak meteen ook in wit en rosé. Zo voert AH een Lindemans bin 30 sparkling rosé brut cuvée (8,99), weliswaar in een goedkoop ogende witte hoerafles, maar de inhoud smaakt behoorlijk chic. Rijpe rode vruchten zoals aardbeien, kersen en frambozen klampen ieder belletje aan (in één fles champagne schijnen dat er 250 miljoen te zijn). Bovendien is deze sparkling fijn droog.

Ook Appies witte Jacob's Creek chardonnay pinot noir brut cuvée (9,99) uit dezelfde contreien is prima. Romig, rond en niet knijterstrak; perzik, gele appel, wat amandeltjes, aangename bitters. Voor de oudewereldaanhangers is bij C1000 Marsigny te koop, een erg goede crèmant de bourgogne, ook onder een tientje en bijzonder aanbevolen.

Maar dit zijn uitzonderingen. Veelal leiden de feestelijk ogende belletjeswijnen niet tot grote feestvreugde bij de smaakpapillen. Vooral de razend populaire prosecco is een partypooper. Eerlijk gezegd ben ik nog geen lekkere in de supermarkt tegengekomen. En ik heb ze allemaal geproefd. Wie niet al te veel uit wil geven en toch een lekkere prosecco wil drinken, moet even zijn one stop shopping-principe verloochenen en bij Van Krimpen (Frans Halsstraat 67) of The Art of Wines (A.J. Ernststraat 665) binnen wippen. Voor een kleine acht euro verkopen die Casabianca, en zowel wit en rosé is dik voor elkaar.

Liefhebbers van goede cava zijn ook op de wijnspeciaalzaak aangewezen. Die doen er verstandig aan om bij De Logie langs te gaan voor Mastinell brut real (15). Waar droge cava nog wel eens de neiging heeft om naar vochtig karton te smaken, is deze blend xarel-lo, macabeo en parellada verbluffend zuiver, schoon en fris. Een openbaring. Ragfijne citrus, vederlichte mousse, een flirt met sherryflor. Wat gedroogde appel, een tipje abrikoos en wat geschaafde amandel. Volledig droog en bijzonder goed.

En hoe is het verder met champagne? Dat heeft het door 'de veranderende marktomstandigheden' (het woord economische crisis zou ik niet meer gebruiken) moeilijk. De verkopen van Moët Hennesy daalden in de eerste drie maanden met 35 procent. En dat zal ook in de supermarkten opgemerkt zijn.

In Engeland verwoordde de inkoper van Majestic, de grootste wijnretailketen, het als volgt: 'When times are tough, people don't want to be seen drinking champagne.' (HAROLD HAMERSMA)

Wijnhandel De Logie, Beethovenstraat 27, 662 62 08

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden