Review

Wijn: Snufje psychologie

Van twee voormalige studenten Voeding en Diëtetiek die samen een wijnwinkel beginnen, is het niet verwonderlijk dat ze bij de wijn die ze verkopen ook aangeven bij welk eten deze het beste smaakt. Bovendien voorzien initiatiefnemers Guus Nelissen en Tom Gallizia de wijnkoper van bijbehorende recepten en zelfs van kookadviezen.

Maar beide heren, die een jaartje geleden Monega zijn begonnen, voegen ook nog een snufje psychologie toe aan hun formule. Wine, food & mood luidt het motto waarmee ze hun negotie uitponden. En dat deze volstrekt op Italiaanse leest is geschoeid, is ook al niet vreemd: Gallizia's vader is behalve Italiaan ook importeur van producten uit zijn geboorteland.

Nu blinkt het Italiaanse wijnlandschap overigens niet bepaald uit door overzichtelijkheid. In elke streek, van noord tot zuid, wordt wijn gemaakt, en naar verluidt zijn er zo rond de tweeduizend verschillende druiven in omloop. Monega heeft echter orde proberen te scheppen in de vinologische chaos.

In de winkel staan de wijnen niet gerangschikt op regio of druif, maar op type. Ook de onvermijdelijke website - kopen kan ook zonder naar Amsterdam-Oost af te reizen - is op deze manier ingedeeld. Wit en rood staan bij elkaar in de categorieën licht, middel en vol. Rosé, zoet en bubbels moeten het zonder deze verfijning doen. Het is een soort rangschikking waarmee Grapedistrict een paar jaar geleden de spits heeft afgebeten, enige tijd later gevolgd door Gall & Gall.

De heren van Monega hebben echter nog wat meer houvast voor de wijndrinker in petto. Zo zijn er twaalf foodsegmenten, van tapas tot en met zoetigheid, waarbij eenvoudig de passende wijn gevonden kan worden. En wenst de wijnliefhebber niet te eten, maar is hij of zij slechts in the mood, dan voorziet Monega nog in wijnkeuzes voor onder andere 'goede vrienden', 'feestjes' en 'voor de tv'. Ook de wijnschrijver kwam trouwens aan zijn trekken.

Ik trof bij Monega een 'volle' Cecchetto Sante Rosso merlot 2008 uit Piave in Veneto (€ 15,80), dientengevolge ook volgepakt met donker fruit, laurierdrop, glanstannines en schaduwpartijen. En uit zo'n beetje de wreef van de laars, het veel zuidelijker gelegen Campania, proefde ik een rosso van de eigengereide aglianicodruif. In deze 'middelvolle' Principe 2006 (€ 8,75) ontdek ik kittige zoetzure kersjes, opgewekte bittertjes en wat zoethout.

Volgens Monega's moodmethodiek hoort dit bij 'ontspannen' of 'een goed gesprek', maar ik besluit toch maar iets te eten erbij te halen. Gelukkig is de Dappermarkt om de hoek. (HAROLD HAMERSMA)

Monega Wine, food & mood Pieter Vlamingstraat 40
463 49 02. www.monega.nl

De duizend van Duijker, € 34,99

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden