Wijn: Samenzwering

Al past shiraz uitstekend bij hamburgers, van McDonald's moesten ze in Barossa niets hebben. In deze Australische wijnstreek, bekend als een ideale plek voor dergelijke wijn, heeft recent een hevige strijd gewoed tussen voor- en tegenstanders van de bouw van een megavestiging van de hamburgermultinational. Na tien maanden touwtrekken won het argument 'Barossa moet als epicentrum van premium wijnen en gastronomie vrij blijven van fast food' het van de tegenargumenten 'culinair snobisme, de wil van het volk en nieuwe
banen'.

Zelfs de bekende Engelse wijnjournalist Jancis Robinson mengde zich in het gekrakeel. Vanzelfsprekend was mrs. Robinson voor een verbod. Volgens haar zou het een gotspe zijn om een stuk land met het mooiste, 650 miljoen jaar oud terroir op te offeren voor een snelle hap. En Robinson kan wel weer in de pen klimmen, want ook in Spanje en Duitsland zijn samenzweringen gaande tegen de druivenrank. In het modieuze Ribera del Duero - bekend van Vega Sicilia, Pingus en Pesquera - heeft de overheid besloten een nieuwe supersnelweg door de streek aan te leggen. En over de Moezel komt een gigantische brug. Beide plannen gaan ten koste van wijngaarden en veroorzaken bovendien landschapsvervuiling. En dat laatste is vooral slecht voor het wijntoerisme.

Ook in Nederland moet wijn zijn plek verdedigen. Alleen gebeurt dat hier niet buitens- maar binnenshuis. Terwijl we er net aan gewend zijn om rood, wit of rosé bij de maaltijd te drinken, probeert wederom een multinational ons juist tot bruin te bewegen. Al in diverse supermarkten ben ik tegen een display aangelopen waarop een smakelijk gefotografeerd bord spaghetti met verse tomaatjes, basilicum en geraspte kaas is afgebeeld met een enorm glas Coca-Cola ernaast. 'Perfect Match' toetert de kopregel. Terwijl het juist de perfecte mismatch is.

Het zal niemand verbazen dat vooral Italiaans wit en rood naadloos aansluiten bij deze pastapresentatie. Wat rood betreft doet vooral dolcetto het goed. Uit La Morra, Piemonte net de biologische 2009 van Marco Marengo geproefd ( € 14,50; De Wijnwinkel Renalda) en die schuift graag aan. Frivool violensap met fluwelen bramenaanpak. Ook voor wit kunnen we in het noorden blijven. Schenk dan Girlan Indra sauvignon blanc 2009 uit Alto Adige (€ 12,75; De Wijnengel). Een ongekende grapefruitsensatie. Krokant, verkwikkend, zuiver en natuurlijk. En dan mag Coca-Cola als slagzin weliswaar 'Open Happiness' gebruiken, wie echt gelukkig wil worden ontkurkt één van voornoemde flessen. (HAROLD HAMERSMA)

Wijntje bij de Big Mac

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden