Wijn: Driedaagse vol hoogtepunten

'Heb jij gehoord of er alcoholcontrole is?' hoor ik een bezoeker van de Wine Professional aan zijn buurman vragen. De man - die duidelijk niet van zins is de spuugemmer te gebruiken - volgt een masterclass waarin de nieuwe equipe van restaurant La Rive het bijzondere zoet van Sauterneswijnen probeert te laten aansluiten bij vooral hartige gerechten. ''Dus nu eens niet bij die eeuwige ganzenlever,'' zegt één van de sommeliers. En hij schenkt de glazen in die hij gedacht heeft bij een gerechtje met buikspek.

Nu worden er wel meer onalledaagse en vooral opwindend bedoelde een-tweetjes betracht tijdens deze wijndriedaagse ten tijde van de Horecava in de Amsterdamse RAI. Want volgens het perscommuniqué dient 'de start van het nieuwe gastronomische jaar voor de top van de internationale gastronomie en wijnimporteurs, producenten en leveranciers' natuurlijk louter 'hoogtepunten' te kennen.

Zo wordt er volop gecombineerd met sake, het Japanse rijstbrouwsel (wijn mogen we het niet noemen) dat de restaurantbezoeker in 2009 steeds vaker naast zijn bordje zal kunnen begroeten. Moshik Roth, de Ti-Ta-Tovenaar van de vaderlandse moleculaire cuisine, stelt zijn kunsten in dienst van Elzas Riesling. En het Informatiebureau voor Duitse wijn laat zich van zijn verrassende kant zien door een aantal rode wijnen te schenken bij verschillende soorten chocolade.

Neemt niet weg dat ook de wat meer traditionele masterclasses goed bezocht worden. Zelfs de meest doorgewinterde wijnprofessional wil wel champagne met kaviaar proeven, anders wel een Vouvray uit 2008 vergelijken met een soortgenootje uit 1955 of dan toch zeker Jonnie Boer iets zien koken bij wat fijne Zuid-Afrikanen. Om op weg van de ene naar de andere themaproefsessie zich nog te laven aan het fraais waar de overige importeurs heil in zien.

Bij de stand van het Australische Tempus Two ontwaar ik Jaap Sonnemans, een Nederlandse wijnmarketeer die zijn heil Down Under heeft gezocht. 'Shut up and drink your moscato!' verordonneert de tekst op zijn T-shirt. Dat doe ik dus, en daar heb ik geen spijt van. Een vol-in-het-fruitsparkling (€19,95).

Ook de bioboeren van importeur Heisterkamp krijgen mij stil. En dan vooral de Champs des Murailles 2007 (€ 8,30), een Corbières van François des Ligneris, met wiens vader ik als wijnbroekie nog door de kelders van hun toenmalige Château Soutard in Saint-Emilion heb gestruind. Een prachtige wijn van een rebel die schijt heeft aan le fric, het grote geld. Vooral het commerciële circus van de Amerikaanse wijngoeroe Robert Parker krijgt van hem onder uit de zak.

Behalve alle vloeibare waar zijn er dit jaar overigens meer vierkante beursmeters dan ooit ingeruimd voor de hardware. Ik zie ellenlange opstellingen met flessen ter promotie van een stikstofsysteem, waarmee aangebroken flessen wijn wekenlang hun kwaliteit houden. Ook op de groeiende populariteit van schuimwijnen wordt geanticipeerd via een apparaat dat smaak en prik na opening langere tijd in de fles houdt.

Ik bewonder prachtige wijnbewaarwandkubussen van Italiaans design. Zo mooi dat het zonde is om deze in de wijnkelder aan het oog te onttrekken. Waarschijnlijk is een goedkope kopie binnenkort te bewonderen bij een Ikea bij u in de buurt.

Op dezelfde stand wordt ook de angst voor rondvliegende champagnekurken weggenomen. Ik krijg een demonstratie van een notenkrakerachtige tang die met één polsbeweging het muselet, het metalen netje, plus de kurk verwijdert.

Bij de garderobe kom ik de bezoeker weer tegen die wilde weten of er alcoholcontrole was. En al heb ik meer dan vijftig wijnen geproefd - naar verluidt goed voor een hoeveelheid alcohol die gelijk staat aan het drinken van drie glazen wijn door de ingeademde en via de slijmvliezen opgenomen alcohol - ik kan de straat op zonder fuikangst. Ik ben komen lopen en de sterke arm wuift de benenwagen altijd door. (HAROLD HAMERSMA)

Champs des Murailles 2007 (www.heisterkamp.com)
Tempus Two Moscato Sparkling Wijnhandel Ton Overmars, Hoofddorpplein 11, tel. 615 71 42, www.tonovermars.nl en via internetaanbieder www.floractive.nl

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden