Wijn: Doneren via de glasbak

Dreigt er nu een tekort aan goede doelen? Of zijn er te veel Bekende Nederlanders? Een ieder die wel eens met zijn hoofd op de buis is, zet zich tegenwoordig in voor een nooddruftige medemens, een kwijnende diersoort of een droogvallend regenwoud. In de wijnwereld is het niet veel anders. Ik heb al eens geschreven over het Argentijnse Chakana, dat zich het lot van de hooglandindianen heeft aangetrokken in Colombia. Waarschijnlijk omdat de goede doelen in eigen land al op waren. Leopard's Leap van Albert Heijn behoedt een Zuid-Afrikaanse luipaardsoort voor uitsterven. No House Wine van C1000 geeft thuisloze aidswezen (dubbel leed) in Afrika een dak boven het hoofd.

Sinds begin deze maand kunnen de problemen ook weggebruist worden. Dit met hulp van Thérèse en Jonnie Boer van de Librije, die ambassadeur zijn van 'Toost op een betere wereld'. Daarmee ontpoppen zij zich overigens als hebberds, want dit initiatief steunt meteen vijf liefdadigheidsinstellingen: het Aids Fonds, Artsen zonder Grenzen, Stichting Breath, Villa Pardoes en Stichting Vluchteling.

Wie bij de Librije een fles Nieuw-Zeelandse No 1 sparkling bestelt, weet dat minimaal 45 procent van de opbrengst naar de stichting gaat. En waar voor veel goededoelenwijn geldt: meedoen is belangrijker dan genieten, hoeft u in dit geval geen ambassadeur te zoeken voor de Mishandelde Smaakpapil. ''Eén van de beste mousserende wijnen die ik ooit heb geproefd,'' vindt mevrouw Boer.

Wijnmaker Daniel le Brun was naar Zwolle gekomen om via de techniek van het 'desabreren' (sabelhouw scheidt kurk van fles) het ambassadeurschap van de Boeren te bezegelen. No 1 kan zich inderdaad meten met de bekende Champagnes, want daarmee vergelijken we andere belletjes nu eenmaal graag. Elegant droog, walnootje, rijpe appels, lichte limoentouch, sinaasappelschil en een marmeladebittertje.

Overigens hoeft u niet per se naar Zwolle voor uw bijdrage. De hoofdstedelijke hotspot Momo schenkt No 1 ook. Bovendien is de wijn à 49,99 euro ook voor thuisgebruik te krijgen, www.toostopeenbeterewereld.nl, zodat u nu vijf goede doelen kunt steunen door één donatie in de glasbak.

Trouwens, voor een betere wereld kunt u sinds kort ook echt aan de Champagne: Pommery POP Earth (± 30 euro). Schoon, zuiver, aangename mousse. Zacht gistig, de geur van geroosterd brood. In de mond pront wit fruit, citrus en een fijne vulling. Sla af die hals, want dat is goed voor het milieu. POP Earth wordt gemaakt van chardonnay, pinot noir en pinot meunier die omgevingsvriendelijk aan de wijngaarden ontfutseld zijn. Ook wegen de flessen geen negenhonderd, maar 835 gram, waardoor de jaarlijkse hoeveelheid te verwerken glas wordt verminderd met achtduizend ton. En de uitstoot van CO2, door het lichtere transport, scheelt nog eens 2500 ton per jaar. De etiketten zijn gemaakt van gerecycled papier en bedrukt met milieuvriendelijke inkt.

Tot slot een belletje dat louter een goed humeur oplevert. Als reactie op mijn recente artikel over Fripon, een mousserende Italiaan uit de buurt van de Mont Blanc, snoeft Jeroen van Krimpen van Sagra dell'Uva: ''Moet je mijn Comitissa 2003 eens proeven, die zorgt pas voor verademing. Beter ook - daar gaan we weer - dan menige Champagne!''

Comitissa (22,90 euro) blijkt een Metodo Classico Talenta Brut Riserva te zijn, een privéproject van Lorenz Martini, in het dagelijks leven wijnmaker bij Niedermayer in Alto Adige. Ook dit is een 'hoogniveauwijn' (met wijngaarden op vijf- tot achthonderd meter boven zeeniveau) en met een lagering van drie jaar op zijn schillen. Inderdaad; verbluffend. Nog nooit zoiets geproefd. Banaan, peer, gedroogd wit fruit, niet zoete marsepein, droge olorososherry, amandelkrullen, en - merkwaardig genoeg misschien - toch zacht-fris-bitter-zalvend-citrusdroog afdrinkend. Uniek. Is er nog een goed doel over? (HAROLD HAMERSMA)

www.toostopeenbeterewereld.nl
POP Earth. Wijnimport Bart, 449 60 60; www.wijnimportbart.nl
Sagra dell'Uva, Sagra dell'Uva, Plantage Kerklaan 24 hs, 320 61 95, www.sagra.nl

Comitissa (22,90 euro) Beeld
Comitissa (22,90 euro)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden